Treinbotsing Tilburg: 'Machinist reed door rood sein'
Het bewuste sein is niet van een 'ATBvv-systeem' voorzien. Dat is een stopsysteem dat ervoor moet voor zorgen dat een trein automatisch stopt als een machinist niet afremt voor een rood sein. Het gedeelte van het spoor zou zijn geclassificeerd als 'laag risico' en een ATBvv-systeem zou daarom niet nodig zijn.
Goederentrein rijdt dagelijks door BrabantUit de verklaring, blijkt dat de goederentrein (trein 61802) dagelijks rijdt tussen Sittard en sorteerstation Kijfhoek (bij Rotterdam). De trein wordt vooral gebruikt voor de aan- en afvoer van Chemelot, een groot industriecomplex voor de chemische industrie in de buurt van Sittard. Trein 61802 rijdt haar route via Roermond, Eindhoven, Tilburg, Breda en Dordrecht.
Ten tijde van de botsing had de trein 35 wagens met een totale lengte van 619 meter. 26 wagons vielen onder het RID-regime, dat internationaal het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor regelt. In totaal zat er zo'n 51,5 ton butadieen in de ketelwagen die beschadigd werd door de aanrijding. Deze wagon was voorzien van crashbuffers, ketel en bufferbalk die zijn bedoeld voor de absorptie van botsenergie.
Acht lichtgewonden bij botsingBij de treinbotsing raakten vrijdagmiddag acht passagiers lichtgewond. Ook lekte er butadieen uit de achterste wagon van de goederentrein. Het lek werd provisorisch gedicht.
Een treinbotsing met gevaarlijke stoffen kan in een binnenstad enorme gevolgen hebben. Enkele politieke partijen in Tilburg zouden willen dat er meer druk op Den Haag wordt gezet om minder treinen over de Brabantroute te laten rijden.
Treinverkeer zondagmiddag pas hervatZondagmiddag om halftwee kon het treinverkeer in Tilburg en omstreken weer volledig worden hervat. Het duurde lang voordat de passagierstrein kon worden weggesleept. Deze moest eerst rijklaar worden gemaakt. Daarna moest nog worden bekeken hoe het spoor onder de trein eruit zag.
De achterliggende oorzaken van het ongeluk worden nader onderzocht. "Uiteraard beschouwen wij dit als een ernstig incident, en begrijpen wij dat veel mensen hiervan zijn geschrokken", aldus de gezamenlijke verklaring van ProRail, de NS en DB Schenker
'Remsystemen grootschalig invoeren'De Nederlandse Maatschappij voor Beter Openbaar Vervoer (MVBOV) heeft de verklaring zondagavond ook ontvangen. Voorzitter Rikus Spithorst laat weten dat het volgens het voorlopige onderzoek maar net goed is gegaan in Tilburg. "Dat had zo maar anders uit kunnen pakken. Dat de machinist een rood sein heeft gemist zal zeker kloppen. Dat is gemakkelijk te achterhalen."
Spithorst pleit voor de grootschalige invoering van het ATBvv-systeem. "Nu wordt op basis van statistieken de afweging gemaakt om het systeem maar op een beperkt aantal plaatsen toe te passen. De geschiedenis heeft uitgewezen dat het op veel meer plaatsen mis kan gaan. In Amsterdam leidde het ontbreken van het systeem tot een dode. Dat had in Tilburg ook kunnen gebeuren."