Acht bouwfouten en andere ongemakken bij station Breda op een rij

16 maart 2015 om 12:27
nl
Sinds de ingebruikname van het nieuwe station in Breda, afgelopen september, ging er al van alles mis. Van valse brandmeldingen, wateroverlast, stinkende toiletten tot de meest recente kwaal: afbladderend asfalt. Het zit niet mee tijdens het megaproject, alle ongemakken tot nu toe op een rij:
Geschreven door

1. Afbladderend asfaltHet jongste kwaaltje van het half jaar oude station is het kapotte asfalt op de busbaan. Het dunne laagje asfalt blijkt niet bestand tegen de af- en aanrijdende bussen.[tweet:body:https://twitter.com/dirkverhoeven/status/577410778967457792]
2. Stinkende toiletten door bouwfoutjeEén van de grootste missers tot nu toe waren de openbare herentoiletten. Het is prijzenswaardig dat er gratis toiletten zijn op het station, maar van stinkende toiletten wordt niemand blij. Door een foutje in de aanleg was de ruimte tussen de pisbakken te klein en piesten de mannelijke reizigers met regelmaat naast de pot. Omdat de tegels bovendien poreus waren, konden de schoonmakers niet opwerken tegen de stank en vlekken.[YouTube:body:https://youtu.be/az6-6nN_okk]
3. BRÂÂÂÂÂÂND....of toch weer niet?Paniek op het station. Al meer dan tien keer werd het station ontruimd door valse brandmeldingen. De ene keer waren het kinderen die het kennelijk iets te gevoelige systeem af lieten gaan. De andere keer was het een stofzuiger of iets te hard afgebakken broodjes. Hoe dan ook, de brandweer was er dag en nacht mee in de weer. Eén keer was het echt raak, toen vloog een bouwlift in de fik.
4. Klap bij regen je paraplu ook maar uit in het stationBij extreme stortbuien regent het ook binnen in het station. De kieren van het dak zijn namelijk nog niet gedicht. Dat gebeurt pas als het hele dak klaar is. Klap je paraplu dus bij extreme regen maar uit als je op het perron staat.
5. Meubilair al vernield voor openingEen dag voor de opening van het station bleken de zitjes op de nieuwe perrons al slachtoffer van vandalen. Een boze Bredanaar ging op de bres voor de beschadigde zitmeubels.
7. 74, 75, maar liefst 76 treden telt de enorme voetgangerstrap bij het stationDe aanleg was spectaculair, maar de enorme stalen trap met brug over de sporen is een doorn in het oog van vele reizigers. Om van het centrum het station binnen te komen moet je de enorme stellage trotseren. Behalve een flinke conditietrainer is de brug ook nog eens gevaarlijk. Daarom besloot de NS zelfs om de brug met carnaval te sluiten. [YouTube:body:https://youtu.be/ptf2kaGE2zk]
6. Antislipstrip op de trapEn nog meer trap-troubles. Begin maart werd de natuurstenen trap bij de ingang van het station aangepakt. De treden waren niet duidelijk zichtbaar wat regelmatig valpartijen opleverde. Geel-zwarte antislipstrips waarschuwen de reizigers nu.
8. Winkeliers balen van gesloten ingang stationDe winkeliers in de Willemstraat ondervinden een indirect gevolg van de verbouwing van het station. Nu de ingang aan de noordzijde zit, komen er een stuk minder mensen door hun straat. "De vaste klanten komen nog wel, maar de aanloop is er niet meer", aldus de eigenaresse van een sigarenwinkel.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.