Sein waar machinist door rood reed en botste in Tilburg krijgt extra beveiligingssysteem

18 maart 2015 om 16:01
nl
Het sein waar anderhalve week geleden een machinist door rood reed, krijgt een extra beveiligingssysteem. Dat heeft staatssecretaris Mansveld toegezegd. Het sein heeft nu alleen nog een zogenaamd Automatische Treinbeïnvloedingsysteem Eerste Generatie (ATB EG).
Geschreven door

Een ATB EG zorgt ervoor dat treinen die een rood sein passeren en harder rijden dan veertig kilometer per uur automatisch remmen. Maar in Tilburg reed de machinist waarschijnlijk minder dan veertig kilometer per uur.
Vier verbeterde remsystemenOm soortgelijke ongelukken op deze plek in de toekomst te voorkomen, krijgt het sein er nu een ATB verbeterde versie-systeem (ATBvv) bij.
Daardoor stopt de trein ook automatisch als de machinist met een lagere snelheid op die plek door een rood sein rijdt. Het sein was geclassificeerd als 'laag risico' en had daarom nog geen verbeterd systeem.
In totaal staan er rondom de drie stations in Tilburg 52 seinen. Daarvan zijn 25 stuks voorzien van het vernieuwde systeem. Voor eind 2016 komen er nog eens drie systemen bij die onder de veertig kilometer per uur automatisch remmen. Dat blijkt uit cijfers van ProRail.
Acht lichtgewondenBijna twee weken geleden botste een stoptrein in Tilburg op een stilstaande goederentrein met het brandbare butadieen. Acht inzittenden raakten lichtgewond.
Bij het ongeluk kwam de gevaarlijke stof vrij. Hoe dat heeft kunnen gebeuren, wordt nog onderzocht door de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.