Voorlopig géén oplossing voor overlast goederenvervoer op Brabantroute
Inwoners van die gemeenten staan mogelijk langer voor gesloten spoorwegovergangen en krijgen te maken met méér geluidsoverlast.
Duitse aansluitingEindhoven, Deurne en Helmond hadden met de gemeente Venlo om maatregelen gevraagd om de overlast te beperken. De Brabantroute, van Duitsland via Noord-Limburg en Brabant naar Antwerpen, wordt de komende jaren intensief gebruikt omdat er in Duitsland wordt gewerkt aan een spoorlijn die aansluit op de Betuweroute.
Mansveld laat weten dat ze op korte termijn geen duidelijkheid kan geven over maatregelen die overlast moeten voorkomen.
Nog geen maatregelen tegen geluidshinderOver maatregelen om geluidshinder langs de route te voorkomen kan pas over één of twee jaar een besluit worden genomen. De staatssecretaris laat wel weten dat ze zoveel mogelijk rekening wil houden met de situatie in de Brabantse gemeenten.
Mansveld sluit niet uit dat er op het traject Eindhoven-Venlo er iets meer treinen gaan rijden met gevaarlijke stoffen, maar dat dat aantal nog steeds minder is dan voorgaande jaren. In de afgelopen tijd is het vervoer van gevaarlijke stoffen namelijk fors afgenomen, zo laat de staatssecretaris weten.
GiftreinenVooral het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor ligt extra gevoelig na een ongeluk in Tilburg. Begin maart botste daar een passagierstrein op een goederentrein. Na de botsing kwam daar de brandbare stof butadieen vrij.
ProRail heeft laten weten dat er geen onveilige situaties zullen ontstaan. Een speciale werkgroep met daarin onder anderen provinciebestuurder Ruud van Heugten gaat zich binnenkort buigen over de situatie rond de Brabantroute.