'Vliegtuigramp Germanwings was opzettelijke actie copiloot'

26 maart 2015 om 13:56
nl
De crash van de Airbus van Germanwings is zeer waarschijnlijk opzettelijk veroorzaakt door de 28-jarige Duitse copiloot. Hij liet de gezagvoerder, die vermoedelijk even naar het toilet was, niet meer toe tot de cockpit en zette de fatale daling in boven de Franse Alpen. Dat heeft het Franse Openbaar Ministerie donderdag bekendgemaakt.
Geschreven door

Op de cockpit voice recorder (CVR) is te horen dat de copiloot tot het laatst toe ademhaalde en dus niet voorafgaand aan de crash overleed of buiten bewustzijn was. De copiloot zette handmatig en moedwillig de daling in nadat de gezagvoerder de cockpit had verlaten.
'Zelfmoord is niet uitgesloten'"Men moet ervan uitgaan dat de copiloot de vernietiging van het vliegtuig moedwillig is aangegaan", aldus de Franse autoriteiten tijdens een persconferentie. Te horen is hoe de gezagvoerder de controle uit handen gaf en de cockpit verliet, vermoedelijk voor een sanitaire stop. Het geluid van een draaiende stoel en de cockpitdeur is waargenomen door de CVR. Later is ook te horen hoe de gezagvoerder weer probeerde binnen te komen.
Copiloot Andreas Lubitz reageerde niet op de smeekbedes van de andere vlieger. Ook was er geen waarneembare reactie op oproepen van de luchtverkeersleiding. Justitie heeft in Duitsland gevraagd naar de geestelijke toestand van de piloot en andere achtergronden van de vlieger. Het Openbaar Ministerie in Marseille sluit nadrukkelijk zelfmoord door de copiloot niet uit.
Iris Claassen kwam om bij crashDe Airbus van Germanwings stortte dinsdagochtend neer in onherbergzaam gebied. Alle 150 inzittenden kwamen om het leven. Onder de slachtoffers is ook de 20-jarige Iris Claassen uit Deurne was in Barcelona op bezoek bij een vriendin die daar stage loopt. In Deurne werd geschokt gereageerd op de ramp.
Diverse nabestaanden zijn donderdag naar Zuid-Frankrijk gegaan, maar ze kunnen niet naar de rampplek. Die is te slecht bereikbaar. Hulpdiensten hebben daarom ook moeite met het bergen van de lichamen.      Copiloot sloot gezagvoerder buitenThe New York Times en het Franse persbureau AFP hadden eerder gemeld dat één van de piloten was buitengesloten. Na vertrek uit Barcelona wees kennelijk nog niets op wat er stond te gebeuren. De mannen spraken 'zeer ontspannen' met elkaar, aldus een bron van de Times. Boven Zuid-Frankrijk gaat de gezagvoerder even de cabine in, vermoedelijk voor een sanitaire stop. Wanneer hij weer naar binnen wil, wordt duidelijk dat het helemaal mis is. Hij ramt steeds harder op de deur.
Dat is echter kansloos. Sinds de aanslagen van 11 september 2001 is de beveiliging van cockpitdeuren opgeschroefd. "Het is een gepantserde deur", zegt luchtvaartdeskundige Benno Baksteen. Met een speciale code, die de piloten als het goed is kennen, kan de deur wel van buitenaf worden geopend, bijvoorbeeld als de piloot die in de cockpit zit onwel is geworden. Maar de piloot die het toestel bestuurt, kan de deur blokkeren.      
Duitse copiloot Andreas LubitzVolgens diverse media heette de copiloot Andreas Lubitz. De Duitser (28) werkte sinds 2013 voor prijsvechter Germanwings, een dochterbedrijf van Lufthansa. Hij was volgens de krant Bild opgeleid in Bremen en had 630 vlieguren achter de rug.  Volgens verschillende internationale media liet zijn vliegclub Luftsportclub Westerwald weten dat hij was omgekomen als copiloot in het vliegtuig.    "Andres werd lid van de club als een kind en vervulde zijn droom om te leren vliegen. Die droom heeft hij nu met zijn leven moeten bekopen", zei de club in een overlijdensbericht. Dat werd geplaatst, voordat duidelijk werd dat het Franse Openbaar Ministerie sterke vermoedens heeft dat hij het vliegtuig bewust liet neerstorten.    Lubitz had de Duitse nationaliteit en zou nog deels bij zijn ouders wonen in Montabaur, ten noordoosten van Koblenz. Ook zou hij een woning in Düsseldorf hebben gehad. Sinds 2013 vloog hij bij Germanwings en maakte sindsdien 630 vlieguren.
Lees alle berichtgeving over het neergestorte toestel van Germanwings in ons dosier: omroepbrabant.nl/vliegrampgermanwings.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.