Philips zal ‘voor altijd’ aan PSV verbonden blijven: ‘Maar we willen een stap opzij doen’
Het einde van de langste shirtsponsorrelatie ter wereld houdt de gemoederen woensdag flink bezig. PSV-supporters moeten vooral wennen aan het idee dat straks een andere sponsor op het shirt staat afgebeeld. Philips begrijpt het sentiment dat nu ontstaat. “We begrijpen de emoties goed. Maar maak je geen zorgen, Philips zal als het aan ons ligt voor altijd aan PSV verbonden blijven.”
PSV werd opgericht door personeel van Philips. Het bedrijf is de naamgever van de club zijn stadion maar de bedrijfsnaam verdwijnt na 34 jaar van de borst van het shirt. “We begrijpen de impact van dit moment", meldt algemeen directeur Toon Gerbrands. "Maar de banden blijven onverminderd sterk en het uiteindelijke doel is dat PSV met een nieuwe sponsordeal de commerciële inkomsten van de club kan vergroten."[YouTube:body:https://youtu.be/SNvCBZc5Mzo]'Een andere invulling'In de afgelopen jaren is er bij Philips veel veranderd. Het bedrijf is zich meer gaan richten op verlichting en medische apparatuur en minder op consumentenelektronica. Zeventig procent van de producten wordt verkocht aan bedrijven.
“We zijn meer een bedrijf van gezondheidszorg geworden”, erkent Drent. “Daarom zijn we tot de conclusie gekomen dat we het sponsorcontract met PSV een andere invulling moeten geven. Het is niet zo dat PSV voor ons minder waard is geworden.”
Intern was het geen geheim dat PSV op zoek moest naar een nieuwe shirtsponsor, onthult PSV-icoon Willy van de Kerkhof. “Tiny Sanders is er als directeur een tijd mee bezig geweest. Ik denk dat het een goede oplossing is voor zowel PSV als Philips. De club kan nu proberen om meer geld in het laatje te krijgen. Dat is voor PSV een geweldige uitdaging: om van 1 en 1 drie te maken.”
Geen concurrerend bedrijfPhilips hoopt op het gebied van verlichting en medische apparatuur de kersverse landskampioen ooit van dienst te kunnen zijn. Vrees dat er een concurrerend bedrijf op het shirt van PSV komt heeft Philips niet. “Daarover zijn duidelijke afspraken gemaakt en clausules opgesteld. Er komt in elk geval geen concurrerend bedrijf op het shirt van PSV te staan.”
Over bedragen doet Philips geen uitspraken maar dat het budget voor de sponsoring van PSV omlaaggaat, is duidelijk. "Het zal minder worden. Gevoelens spelen absoluut een rol, maar mensen zullen begrijpen dat Philips en PSV verstandig met hun geld moeten omgaan'', aldus het bedrijf.
Wennen voor supportersVoor supporters van PSV zal het wennen zijn, verwacht voorzitter Harrie Timmermans van de supportersvereniging. "De band tussen Philips en PSV is al 102 jaar oud. Mensen zien PSV en Philips als een eenheid. Maar als je dan leest wat er echt aan de hand is, moeten we oppassen dat we gaan overdrijven dat er iets heel ernstigs aan de hand is. Ik kan me de emoties voorstellen, maar aan de andere kant biedt het ook kansen'', zegt hij.
Check voor meer nieuws over PSV onze themapagina: omroepbrabant.nl/psv.