'Helft van Efteling-bezoekers koopt kaartje met korting'
De Efteling is het duurste pretpark van Nederland, met een entreeprijs voor volwassenen die 36 euro bedraagt. Daarna volgen Walibi (32,50 euro) en Slagharen (27,50 euro). Het goedkoopst in de top twaalf is DippieDoe in Best, waarvoor 11,95 euro moet worden neergeteld.
Volgens deskundigen in de krant moeten pretparken flink stunten met kortingen om bezoekers te trekken. Precieze cijfers over het aantal bezoekers dat op die manier naar de parken komt, ontbreken. De attractieparken willen hierover namelijk niets kwijt.
Lees ook: Zes antwoorden op de vraag waarom sparen voor de Efteling 'sexy' is
'Nederland is vechtersmarkt'Het verdienmodel van pretparken komt door de kortingen flink onder druk te staan, waarschuwen recreatie-experts in De Volkskrant. Maar de parken moeten wel: er is zoveel aanbod dat de Nederlandse markt een 'vechtersmarkt' zou zijn.
Lees ook: Efteling leukste uitje van Nederland, Klok& Peelmuseum in Asten leukste uitje van Brabant
De pretparken proberen met kortingen meer bezoekers te trekken. En dus liggen er tal van kortings- en spaarkaartjes in winkels als de Albert Heijn en de Hema. Ook zijn er via sites als Groupon en Vakantieveilingen manieren om korting te krijgen.
Minder geld om te investerenDoor die kortingen zouden attractieparken over het algemeen minder geld hebben om te investeren, zo stellen de deskundigen ten slotte. Zij menen dat er wel manieren zijn om rendabel te blijven, zoals het dynamisch maken van de entreeprijs. Zo betaalt iemand minder bij een rustige dag met slecht weer, maar juist meer bij zonnig weer en flinke toeloop.
Overigens lijkt het erop dat de Efteling nog altijd genoeg geld binnenhaalt. Afgelopen maand werd duidelijk dat het attractiepark de komende jaren met acht hectare wil groeien. Het park zoekt hard naar plekken voor nieuwe attracties en naar mogelijkheden voor meer verblijfsaccommodaties, zoals een tweede hotel.
Lees ook: Hoogste punt Baron 1898 bereikt, nieuwe Efteling-achtbaan 'uiterlijk juli open'