'Hoe kan dit in vredesnaam?' Botsing vrachtwagens bij Geldrop 23ste ongeluk op A67 dit jaar
Woensdagmorgen was het weer twee keer raak op de A67. Rond acht uur 's morgens knalde een vrachtwagen bij Hapert achter op een weginspecteur van Rijkswaterstaat. Een uur later botsten twee vrachtwagens op elkaar bij Geldrop. Daarbij was een gedeelte van de snelweg de hele ochtend en middag afgesloten.
'Cruisecontrole zorgt voor problemen'Verkeersdeskundige Ruud Hornman maakt zich grote zorgen. ''Hoe kan er in vredesnaam een vrachtwagen een stilstaande auto van Rijkswaterstaat rammen? Daar hoort die vrachtwagenchauffeur niet te rijden'', vertelt Hornman.
De A67 is een drukke weg met veel vrachtverkeer. Volgens Hornman letten de vrachtwagenchauffeurs niet goed op. ''Zij zetten steeds vaker de cruisecontrole aan en letten dan niet goed meer op veranderende snelheden.''
Hapert en Eersel op eerste plaatsGrote pijnpunten op de snelweg zijn Hapert en Eersel. Bij deze plaatsen gebeurden in de afgelopen maanden vijf ongelukken. Geldrop en Asten volgen op plek twee met vier ongevallen in 2015.
Een maand geleden waren er drie ongelukken op één dag bij Hapert. Een auto belandde toen ondersteboven. De snelweg werd een tijd afgesloten.
Bij Eersel was een aantal weken daarvoor een grote ravage met ook drie ongevallen. Toen vloog een oldtimer van de weg.
'Aantal ongelukken kan omlaag'Hornman pleit voor een snelle oplossing die volgens hem wel wat kost, maar niet moeilijk te realiseren is. ''De systemen voor de cruisecontrole moeten op afstand te regelen zijn.''
''Een idee is om de cruisecontrole er automatisch van af te laten gaan als je onder een matrixbord door rijdt met een snelheidsbeperking daarop.'' Dat moet volgens Hornman het aantal ongelukken op de A67 verminderen.