Verbreding van de A67 is volgens verkeersdeskundige Ruud Hornman 'kapitaalvernietiging'
Er is relatief veel buitenlands vrachtverkeer op de A67 en dat maakt de weg bijzonder. Voor de rest is het volgens Ruud Hornman een lange, saaie, relatief rechte weg.
Weg geeft truckers slechte naamDe weg geeft de vrachtwagenchauffeurs in zijn algemeenheid een slechte naam. Toch is volgens Hornman het grote aantal ongevallen niet alleen aan het vrachtverkeer toe te schrijven.
Personenauto's rijden te vaak veel te lang op de linkerbaan. En pas op het allerlaatste moment nemen ze de afslag. "Terwijl ze de weg toch vaak goed kennen. Daardoor moeten vrachtwagens soms hard op de rem. En dat kan problemen veroorzaken."
InhaalverbodMinister Schultz heeft eind vorig jaar het inhaalverbod voor vrachtwagens op de A67 opgeheven. "Onbegrijpelijk", zegt Ruud Hornman. De snelheidsverschillen zijn te groot en het levert volgens hem alleen maar meer frustratie op.
Hornman pleit niet voor meer asfalt, zoals de burgemeesters van de aan die weg grenzende gemeenten. Hij pleit voor een snelle oplossing die volgens hem wel wat kost, maar niet moeilijk te realiseren is. ''De systemen voor de cruisecontrole moeten op afstand te regelen zijn.''
Gerichte campagnes''Een idee is om de cruisecontrole er automatisch van af te laten gaan als je onder een matrixbord door rijdt met een snelheidsbeperking daarop.'' Dat moet volgens Hornman het aantal ongelukken op de A67 verminderen.
Verder pleit hij voor gerichte campagnes waarmee automobilisten en vrachtwagenchauffeurs nadrukkelijk wordt gewezen op de gevolgen en impact die grote ongelukken als op de A67 tot gevolg kunnen hebben.