Veiligheidsregio reageert op klachten over inzet NL-Alert na brand Moerdijk: 'Het kost tijd'

13 mei 2015 om 15:28
nl
De veiligheidsregio besloot dinsdag vrijwel meteen na het uitbreken van de brand bij het bedrijf Remondis Argentia om een NL-Alert te versturen. Toch duurde het ruim een uur voordat mensen het sms'je ook daadwerkelijk kregen. Volgens de Veiligheidsregio kost het nu eenmaal tijd om een bericht te versturen. Het NL-Alert wordt dan ook niet gezien als hét middel, maar een van de middelen, zo zegt woordvoerster Marjo Peters van de Veiligheidsregio.
Geschreven door

Veel mensen klaagden op internet dat ze pas zo laat een NL-Alert kregen. Probleem is volgens de Veiligheidsregio dat er eerst een goed beeld moet zijn van wat er aan de hand is. "Dan moet ook in beeld worden gebracht in welk gebied het bericht moet worden uitgezet. Dat is afhankelijk van het effectgebied." In dit geval ging het erom welke kant de rook op ging.
Twitter"Verder moet ook de tekst van het bericht worden bepaald. De ene keer is dat eenvoudiger dan de andere keer." Marjo Peters benadrukt dat er nog vele andere middelen zijn waarmee de Veiligheidsregio communiceert. "Als woordvoerder Twitter ik meteen informatie. Die wordt opgepikt door journalisten en komt zo ook bij mensen terecht."
Sinds twee dagen loopt er een overheidscampagne om NL-Alert bekend te maken en mensen over te halen het te installeren. In een nieuw persbericht grijpen de campagneleiders de brand van dinsdag in Moerdijk aan als voorbeeld. Maandag 1 juni wordt er een testbericht verstuurd.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.