Maaskunst zet tien grote kunstwerken in het wijde landschap langs de Maas
Tegenover de betoncentrale van Van Oort in Lithoijen staan sinds donderdagavond twee enorme tandraderen van beton. Een knipoog van kunstenaar Jos Verschaeren naar het industriële verleden van Oss. De tandraderen grijpen keurig in elkaar, al was het wel even een klus om ze zo neer te zetten. Elk betonnen tandrad weegt een paar duizend kilo.
Maasmeanders'Kunst aan de Maas' is bedacht door de stichting Maasmeanders die probeert meer publiek naar dit stukje Brabant te lokken. "De kunst en het landschap hier vormen een unieke combinatie," zegt Wim Hoezen van de Maasmeanders. Vorig jaar, bij de tweede aflevering van Kunst aan de Maas, zijn er naar schatting 15.000 mensen komen kijken.
De artistieke kant van de organisatie wordt geregeld door K26, een club van professionele kunstenaars uit Oss. Zij kwamen met ideeën die later door een onafhankelijke commissie zijn geselecteerd.
StruinersEen van de kunstwerken die door de ballotage kwamen, zijn de Struiners van Till Willems. Zij bedacht twee gestileerde figuren van cortenstaal die door de uiterwaarden langs de Maas wandelen. Wie er vlakbij staat, ziet dat het enorme gevaarten zijn; van veraf lijken ze in dit landschap veel kleiner. Iets wat ook bij andere werken speelt, vertelt Hoezen. "Wat in een werkplaats of een atelier enorm groot lijkt, ziet er naast de Maas gauw heel anders uit".
'Kunst aan de Maas' heeft veel voor elkaar gekregen met sponsors. Met een begroting van ongeveer 50.000 euro kon er zo veel worden geregeld. De kunstenaars zijn niet betaald voor hun werk, iets wat Hoezen eigenlijk geen goede zaak vindt. Toch is hij optimistisch en ambitieus. Wat hem betreft, komt de expositie elk jaar terug en hij wil graag uitbreiden naar de overkant, naar de Gelderse kant van de rivier.
Favoriet'Kunst aan de Maas' is na de zomer verdwenen. Op één werk na. Op internet kunnen mensen hun voorkeur voor een van de werken uitspreken. De organisatie doet z'n best om het werk met de meeste stemmen voor de regio te behouden.
Bij Maren-Kessel staat 'Schakel 304', het werk dat vorig jaar als favoriet uit de bus kwam.