Frikadellen eten, stropdaszuipen en paarden verstoppen in de IKEA: grappen overspoelen Facebook
Het begon allemaal toen mensen op Facebook en masse gingen reageren op het evenement ‘Huishoudbeurs 2015’. Verstokte festivalgangers deden alsof de huishoudbeurs een muziekfestival was en gingen vragen stellen over alcohol, drugs, flesjes water en kluisjes. Voor de echte bezoekers van de beurs was er geen doorkomen aan, maar op Facebook werd er hard gelachen.
Snel daarna kwam men erachter dat er tal van - echte - evenementen op Facebook staan waar wel een grapje mee uit te halen is. Zo zijn er mensen die deel willen nemen aan de cursus ‘handoplegging bij honden voor beginners’. Maar dat zijn er vast geen 8400: het evenement wordt ‘gekaapt’ en tot een grap gemaakt.
Grassprieten tellenHet is slechts een voorbeeld. In onze provincie zijn er namelijk ook 10.000 mensen die best graag hun paard zouden willen verstoppen in de IKEA in Breda. Eerder wilde men daar nog zelf verstoppertje spelen. Het kan verkeren. Bij onze zuiderburen willen ze graag, net als eerder in het Tilburgse Willem-II-stadion, grassprietjes tellen.
Als we de Facebookaanmelders mogen geloven, zal het ook druk worden in café Oud Nijnsel in Nijnsel. Daar willen zesduizend mensen naar een wedstrijdje ‘Stropdas Zuipen’ waarbij je das aan de bar wordt vastgespijkerd tijdens het bier drinken. Nog steeds zou dat minder druk zijn dan de wedstrijd frikadellen eten in hetzelfde café: daar heeft 18.000 man zich op aanwezig gezet. Of het café daar vrolijk van wordt, is nog maar de vraag.
'Helemaal klaar mee, we gaan bier drinken'Maar er is ook een tegengeluid. Steeds meer mensen geven aan helemaal klaar te zijn met alle ‘ludieke’ evenementen, of ze nou echt of nep zijn. ‘Onschuldige evenementen worden kapot gemaakt met middelmatige woordgrappen. Kun jij ook niet wachten tot deze trend voorbij is?’, is te lezen bij een groep die bier wil gaan drinken als de hype is overgewaaid.
En dan is er altijd nog ‘Nep-evenement met een ludieke titel’, een perfect sjabloon voor als je toch nog even mee wil doen met de hype.