Ondernemers onderschatten risico van digitale dreigingen
Van de 529 ondervraagde MKB-bedrijven denkt 71 procent dat zij geen cyberrisico loopt. Interpolis ziet daar brood in en wil ondernemers bewuster maken van het belang van cyberbeveiliging. Preventie van die aanvallen kan ook leiden tot minder schade-uitkeringen.
VertrouwenDe schade door een cyberincident reikt vaak verder dan het vervangen van een computer. "Als je een tijd uit de lucht bent geweest door een cyberincident is het vertrouwen weg en klanten komen niet meer terug. Reputatieschade kost erg veel tijd en energie om te boven te komen", weet Joris de Nijs, ontwikkelaar preventiediensten van Interpolis.
"Gelukkig kun je als ondernemer zelf veel doen om digitaal weerbaarder te worden. Het begint bij weten waar voor jouw onderneming de risico's liggen. En dat de directie hier zelf de verantwoordelijkheid in neemt en stuurt, in plaats van het neer te leggen bij de IT-afdeling of leverancier. Vervolgens kun je met relatief eenvoudige middelen én een beetje eigen discipline om de beveiliging up to date te houden, al veel problemen voorkomen."
PreventieVoorheen waren vooral multinationals doelwit van cybercriminaliteit en -incidenten. Tegenwoordig worden volgens Interpolis ook steeds vaker kleine en middelgrote bedrijven getroffen. Om ondernemers te helpen om zich beter te kunnen wapenen tegen cyberdreigingen heeft Interpolis in samenwerking met Capgemini Consulting de Cyber Preventie Dienst ontwikkeld.
Hierbij inventariseert een cyberrisico-expert welke risico's specifiek voor een bedrijf gelden. Vervolgens biedt deze de ondernemer preventieve oplossingen op het gebied van organisatie, mensen en middelen om genoemde risico's tegen te gaan.