Camera's op 'risicovolle treinstations' Roosendaal en Tilburg om geweldsincidenten terug te dringen

2 juli 2015 om 11:45 • Aangepast 25 april 2020 om 05:41
nl
Op Tilburg Centraal en Roosendaal Centraal komen deze zomer nieuwe camera’s om het aantal geweldsincidenten op en rond het spoor terug te dringen. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) trekt 13,3 miljoen euro uit voor cameratoezicht op kleine en middelgrote stations.
Geschreven door

ProRail plaatst in overleg met de NS en regionale vervoerders in totaal 776 nieuwe camera's. Deze zomer komen er camera's op twaalf risicovolle stations. Onder meer Tilburg en Roosendaal zijn aangemerkt als risicovol vanwege de geregistreerde incidenten, zwartrijders en uitgedeelde boetes.
ZIE OOK: 'Ik maak je dood', man uit Tegelen bedreigt conducteur in Tilburg met mes
'Extra ogen'“Ik wil dat iedereen veilig kan reizen en werken in het ov. Daarom trek ik 13 miljoen uit voor extra camera's op stations. Samen met alle andere maatregelen van bijvoorbeeld de politie en vervoerders zorgen deze extra 'ogen' op de stations voor meer veiligheid voor reizigers en OV-medewerkers'', aldus Mansveld.
Om het effect van cameratoezicht nog verder te vergroten start op Den Haag Hollands Spoor en Rotterdam Lombardijen deze zomer een proef met beeldschermen. Hierop kunnen alle aanwezigen op de stations zien wat de camera's precies registreren. Over een jaar wordt gemeten hoe effectief de beeldschermen in de praktijk zijn.
ZIE OOK: Alweer treingeweld: agressieve man (49) zet mes op keel conducteur in trein richting Tilburg
Proef met bodycamOok gaat de NS als proef conducteurs en beveiligers uitrusten met een camera op de kleding. “Zo'n bodycam kan preventief werken. Het is nog niet duidelijk wanneer dit gebeurt. We zijn deze proef op dit moment aan het voorbereiden”, aldus een woordvoerder van de NS.
De NS is blij met de extra camera's en de snelle actie van de staatssecretaris. “Samen met de andere extra maatregelen van NS en overheid, zoals de terugkeer van de politie op twintig stations en het versneld sluiten van de poortjes en meer bemensing op late treinen moet dit zorgen voor minder incidenten en een hoger gevoel van veiligheid onder personeel en reizigers.”

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.