NS wil dienstregeling in Brabant flink aanpassen, vooral meer treinen

12 juli 2015 om 15:28
nl
De NS wil de dienstregeling flink op de schop nemen. Vanaf 2017 moeten er wat de vervoerder betreft meer treinen op meer trajecten gaan rijden. Voordat het zover komt, moeten andere vervoerders, spoorbeheerder ProRail en de overheid nog wel akkoord gaan.
Geschreven door

De NS vindt dat de huidige dienstregeling tegen zijn grenzen aanloopt. Door het verbeteren van het spoornetwerk kunnen er volgens het bedrijf langzaamaan verbeteringen worden aangebracht. Een aantal aanpassingen betreft de Brabantse trajecten.
Elke tien minuten een treinZo wil de NS tussen Eindhoven en Amsterdam elke tien minuten een intercity laten rijden. Dit betekent vanaf 2018 dat er zes treinen per uur op deze verbinding gaan rijden. Dankzij aanpassingen bij Utrecht Centraal zou dit mogelijk worden.
Daarnaast gaan er meer treinen over de bestaande Hogesnelheidslijn rijden. Het gaat om de intercity tussen Eindhoven, Breda en Den Haag. Dit betekent dat reizigers op dat traject eerder op hun bestemming zouden zijn.
Meer aanpassingenVerder komt de intercity van Venlo naar Breda en Den Haag, via Eindhoven, te vervallen. In plaats daarvan komt er een verbinding van Venlo via Eindhoven naar Utrecht en Amsterdam, aldus de NS.
En daar stopt het niet bij: de reistijd van de intercity tussen Zwolle en Roosendaal, die heel Brabant doorkruist, moet korter worden. De trein gaat namelijk ook tussen Arnhem en Nijmegen als intercity rijden. Voorheen diende de trein op dit stukje als stoptrein.
Ten slotte gaan er meer sprinters rijden tussen Den Bosch en Oss. Momenteel rijden er twee stoptreinen per uur. Het is nog niet bekend met hoeveel sprinters NS de frequentie wil opvoeren.
Volgend jaar duidelijkheidDe vraag is of alle voorstellen van de NS kunnen worden doorgevoerd. Het spoorbedrijf is daarvoor afhankelijk van andere vervoerders, ProRail en de overheid. In augustus volgend jaar moet de definitieve dienstregeling van 2017 bekend zijn.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.