ANWB: proef op snelweg A67 voor soepele omgang met ‘treintjes’

18 augustus 2015 om 12:06
nl
Er moet een praktijkproef komen op de ‘ongelukkenweg’ A67 voor de aanpak van colonnevorming door vrachtwagens, de zogenoemde ‘treintjes’. Door de proef zou het samenspel tussen bestuurders van personenauto’s en vrachtwagens moeten verbeteren en de veiligheid ten goede komen. Tot die conclusie komt de ANWB na een ledenonderzoek. Door de ‘treintjes’ wordt de situatie op de snelwegen onveiliger en wordt de doorstroming op de weg bemoeilijkt.
Geschreven door

In mei opende de ANWB een meldpunt voor klachten en adviezen voor onveilige verkeerssituaties met vrachtwagens op de snelwegen. Bij het meldpunt kwamen ongeveer 2000 reacties binnen. De meeste opmerkingen en adviezen gingen over de A67, de snelweg tussen Eindhoven en Venlo.
Meer afstand houdenHet meer afstand houden werd massaal genoemd door zowel vrachtwagenchauffeurs als door bestuurders van personenauto’s. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door het schilderen van merktekens op de weg, zoals in Frankrijk. Ook zou de politie strenger moeten controleren op het houden van afstand.
Verder moet het in- en uitvoegen op de snelweg worden vereenvoudigd en moeten weggebruikers tips krijgen om beter in- en uit te voegen.
Daarnaast pleit de ANWB ervoor te onderzoeken of het opheffen of instellen van een inhaalverbod voor vrachtwagens een gunstig effect heeft op de colonnevorming en het soepel in- en uitvoegen.
Op de A67 in Brabant zijn dit jaar al 25 ongelukken gebeurd. Vaak waren daar vrachtwagens bij betrokken.
Transport en Logistiek Nederland (TLN) steunt het pleidooi van de ANWB voor maatregelen om de nadelige gevolgen rond colonnevorming door vrachtverkeer tegen te gaan.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.