'Grote evenementen sjoemelen massaal met bezoekersaantallen'
Volgens Van Rijn zijn de commerciële belangen zo groot geworden, dat bezoekersaantallen structureel mooier worden voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn.
30 tot 40 procent bovenop verzonnenHij deed onderzoek naar het meten van bezoekersaantallen van gratis toegankelijke, grote publieksevenementen en kwam tot de ontluisterende conclusie dat sinds organisatoren de bezoekersaantallen zelf vaststellen, ze er structureel 30 tot 40 procent bovenop gooien.
"Voor een sponsor is een evenement met 130.000 bezoekers natuurlijk interessanter dan met 80.000 bezoekers", aldus Van Rijn.
Buitenfestival DeventerOnlangs ontstond er twijfel over het bezoekersaantal van buitenfestival Deventer op Stelten. Volgens de organisatie trok het driedaagse theaterspektakel vorig jaar 140.000 bezoekers.
Na analyse, uitgevoerd door het Amsterdamse onderzoeksbureau Decisio, van data van telefoonprovider Vodafone bleken die aantallen een stuk lager te liggen. De onderzoekers kwamen op een aantal van hooguit 85.000 bezoekers en dat zou volgens Decisio zelfs nog lager kunnen liggen.