Gebroken spoorstaaf Moerdijkbrug: ook donderdag hele dag minder treinen Lage Zwaluwe-Dordrecht

10 september 2015 om 08:51 • Aangepast 21 november 2020 om 16:09
nl
Treinreizigers hebben donderdag nog de hele dag last van vertragingen tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht. Er rijden sinds woensdagochtend veel minder treinen omdat op de spoorbrug over het Hollandsch Diep bij Moerdijk een spoorstaaf is gebroken. De problemen zijn volgens woordvoerder Franc de Korte van ProRail naar verwachting vrijdagochtend zes uur verholpen.
Profielfoto van
Geschreven door

Door de breuk kunnen de treinen nog maar gebruikmaken van één spoor. Donderdag kunnen tussen elf uur 's ochtends en één uur 's middags helemaal geen treinen over de brug rijden. Met een speciale werktrein wordt dan een nieuwe spoorstaaf van 27 meter lang op zijn plaats gelegd.

Wachten op privacy instellingen...

Andere brugReizigers tussen Breda en Rotterdam kunnen de hele dag gebruikmaken van de Intercity Direct. Die rijdt over de andere spoorbrug bij Moerdijk. Reizigers tussen Rotterdam en Eindhoven kunnen het beste reizen via Utrecht. Mensen wordt geadviseerd www.ns.nl in de gaten te houden.
Het is nog niet bekend wat de oorzaak is van de breuk in de spoorstaaf. "Dit gebeurt gelukkig niet vaak. We vinden het erg vervelend voor de reizigers", zegt De Korte.
'Lelijke breuk'De breuk werd ontdekt toen een zogeheten detectielus aan het spoor begon te pieper. Eerst werd gedacht dat dit gebeurde door een kapotte stop, maar tijdens onderzoek werd de breuk ontdekt. "Het is een lelijke breuk waarbij het spoor steeds verder afbrokkelt", aldus De Korte.
Er is volgens hem geen gevaar voor het treinverkeer geweest. "Maar we nemen in dit geval geen enkel risico." Vandaar dat het spoor meteen wordt gerepareerd. Het repareren van de spoorstaaf is een extra lastige klus omdat het op een brug moet gebeuren.
De kapotte spoorstaaf wordt nog onderzocht. Mogelijk wordt dan duidelijk wat de oorzaak is van de breuk.

Wachten op privacy instellingen...


App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.