Veel belangstelling om pontje vanuit Moerdijk over te nemen
Schipper Hans de Zwart heeft zes jaar lang de pendeldienst onderhouden met zijn Nieuwe Vaart. Hij heeft aangekondigd dat hij stopt met de veerdienst als het lopende seizoen op 27 september stopt. Het schip waarmee De Zwart de mensen in twintig minuten het Hollandsch Diep overzet werd gebouwd in 1948 en deed voorheen dienst als sleepboot en ijsbreker. Marjolein Maarsen van de gemeente Moerdijk zegt dat er niet alleen belangstellenden zijn voor overname van de veerdienst.
Eigendom"Er zijn ook mensen die zich bij de schipper hebben gemeld omdat zij belangstelling hebben om de veerboot over te nemen. En daar hebben wij als gemeente niets over te zeggen want de boot is eigendom van de schipper. Het mooiste voor ons zou natuurlijk zijn als er iemand is die én de veerdienst én de boot over wil nemen. Maar nogmaals: dat bepaalt de schipper." Lukt het niet beide te slijten aan dezelfde belangstellende dan is er de mogelijkheid dat iemand de boot koopt en dat een ander de veerdienst overneemt om de verbinding met een ander schip in stand te houden.
De volgende stap die de gemeente wil zetten is het verzamelen van alle informatie die geïnteresseerden nodig hebben. Daarna moet er een programma van eisen komen, waarna de gemeente alle belangstellenden kan inlichten.
Financiële bijdrageDe Nieuwe Vaart onderhoudt de verbinding tussen Moerdijk en Strijensas 73 dagen per jaar, van begin mei tot eind september. Schipper De Zwart heeft eerder aangegeven dat zijn 'Amsterdammertje' tussen de 60.000 en 70.000 euro op moet leveren. De gemeente Moerdijk en het samenwerkingsverband Hoeksche Waard leveren een financiële bijdrage voor het onderhouden van de veerdienst. Zij doen dat omdat het pontje gezien wordt als een waardevolle verbinding voor het toerisme.