Video

Dat is pech, brug weg: café-eigenaar Tilburg komt met ludieke pendeldienst

13 september 2015 om 13:43 • Aangepast 21 november 2020 om 16:03
nl
Het Tilburgse café Zomerlust, dat nagenoeg aan het Wilhelminakanaal ligt, vreest klanten mis te lopen. Door reparaties aan de draaibrug moeten wandelaars (te) ver omlopen om zijn café te bereiken. Een eigen pendeldienst moet oplossing bieden.
Profielfoto van
Geschreven door

“Ik heb vanmorgen al een keer geoefend”, lacht Gijs van Esch, “het gaat hartstikke goed.” Vanaf zaterdag is hij de eigenaar van een heuse pendeldienst. Samen met enkele vrijwilligers vaart hij een maand lang mensen van de ene kant van het kanaal naar de andere – net zo lang tot de brug weer open is.
Speciaal bootjeHet bootje is daar speciaal door de café-eigenaar voor aangeschaft. Er kunnen maar twee passagiers in. “We gebruiken vooral roeispanen, al heeft de boot ook een buitenboordmotor. Dat slaat nergens op, het is maar een kleine afstand, maar dat maakt het ook wel weer geinig”, meent Van Esch.

Wachten op privacy instellingen...

Het proces is simpel: in het weekend staat er tijdens openingsuren altijd een kapitein op de wacht. Doordeweeks niet. Dan moeten mensen het mobiele nummer op een banner naast het kanaal bellen. Van Esch pikt ze dan zelf op aan de waterkant.
Van iets negatiefs iets positiefs makenEn al die inzet is nog nodig ook, zegt Van Esch. “We moeten het vooral hebben van fietsers en voetgangers. Voetgangers ben je kwijt door de brug, die moeten net iets te ver omlopen.”
Dat het bootje na een maand nutteloos is, daar kan Van Esch wel mee leven. “Het is een ludiek idee, daar doen we het voor. Van iets negatiefs iets positiefs maken, dat is toch mooi?”

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.