Station Breda 12,5 miljoen duurder: gemeente en andere opdrachtgevers moeten bijbetalen
Ook de bouwbedrijven zelf nemen miljoenen euro's verlies. Een exact bedrag kon de woordvoerder niet noemen.
DuurderDe bouw van de Openbaar Vervoer Terminal valt onder meer hoger uit doordat de heiwerkzaamheden te veel herrie maakten. Om die reden stapten de aannemers over op schroefpalen, die een stuk duurder zijn. Ook de ‘logistieke uitdaging’, bouwen terwijl de treinen gewoon blijven rijden, bleek lastiger en dus duurder dan aanvankelijk gedacht.
Breda wil niet zeggen hoeveel geld de gemeente extra in heeft moeten leggen voor het project. Een woordvoerder van de gemeente laat weten dat de gemeenteraad op 23 april met een extra bedrag heeft ingestemd. Station Breda is begroot op 132 miljoen euro. Daar komt dus door de tegenvallers bijna 10 procent bij voor de opdrachtgevers.
'Geheimhouding opheffen'VVD-raadslid Hanneke van Maanen benadrukt dat het belangrijk was om de bouwbedrijven extra geld te betalen. ''Het is vervelend, maar voor Breda is het nieuwe station een levensader. Het was extra betalen of aan de kwaliteit tornen.''
Van Maanen heeft het college gevraagd de geheimhouding rond het bedrag dat de gemeente heeft bijgedragen op te heffen.
LEES OOK: Bouwwerkzaamheden station Breda bereiken mijlpaal: noord- en zuidkant met elkaar verbonden
Mijlpaal in bouwVorige week werden de Centrumzijde en Belcrumzijde van het nieuwe station met elkaar verbonden. ProRail sprak over een mijlpaal. Als het station in het najaar van 2016 klaar is, staan de reizigers droog onder het dak waarop ruim 700 auto's geparkeerd kunnen worden. Er zijn zes sporen met drie treinperrons voor zestien treinen per uur, waaronder vier HSL-treinen en één busterminal.