Fyra-fiasco: wie is verantwoordelijk voor flop die 800 miljoen kostte?

28 oktober 2015 om 09:25
nl
De parlementaire enquêtecommissie die onderzoek deed naar het Fyra-fiasco, komt woensdag met haar eindoordeel. De commissie geeft hoogstwaarschijnlijk antwoord op de vraag waarom het rijden met de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel volledig mislukte.
Geschreven door

De spiksplinternieuwe Fyra V250, die via Breda reed, viel in december 2012 na enkele dagen uit wegens grootschalige technische mankementen. De NS en de Belgische vervoerder NMBS hadden genoeg van het geëmmer en bliezen het hogesnelheidsproject zonder pardon af.
De Fyra reed maar vijf weken in Nederland, maar de aanbesteding van de Italiaanse hogesnelheidstrein was daar met maar liefst 800 miljoen euro bepaald niet naar. Eerder bleek dat de hogesnelheidstrein al veel te laat werd geleverd.
LEES OOK: Het falen van de Fyra: van prachtidee tot 'Aldi-trein'
Nog geen hoofdverantwoordelijke aangewezenWie is de hoofdverantwoordelijke voor de flop? Daar kon de enquêtecommissie, onder leiding van Madeleine van Toorenburg (CDA) uit Rosmalen, tijdens de openbare verhoren niet direct een antwoord op krijgen.
Wel sprak de commissie voor en achter de schermen met ongeveer tachtig getuigen. Dat waren cruciale spelers bij de overheid, uit de politiek, het bedrijfsleven en van andere instanties, ook uit het buitenland.
LEES OOK: 'Niemand heeft project Fyra moedwillig verklierd'
Spannende dag, vooral voor MansveldDe hoop is dat de getuigen alsnog inzicht geven in het dubieuze aanbestedingstraject. Het is mede daardoor hoe dan ook een spannende dag voor staatssecretaris Wilma Mansveld. Zij is politiek verantwoordelijk voor het spoor en zal dan ook met de gevolgen van het parlementaire onderzoek moeten omgaan.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.