Hortensiakwekerij in Sprang-Capelle verwoest na hoosbui, waterschap weigert schade te vergoeden
Tot grote teleurstelling van de familie: "Onze klacht wordt niet serieus genomen", zo vertelt moeder Riet Dekkers. Tessa van Beurden van Waterschap Brabantse Delta heeft daar een andere kijk op: "In onze ogen hebben we alles gedaan wat redelijkerwijs verwacht kon worden om deze wateroverlast te beheersen."
Bui eens in 2000 tot 5000 jaarVolgens het waterschap komt een bui zoals die in juli 2014 plaatsvond, maar eens in de 2000 tot 5000 jaar voor. Toch vindt de familie dat de medewerkers van het waterschap nalatig zijn geweest.
"Verschillende maatregelen werden niet of te laat genomen. Zo had het waterschap de stuw 's ochtends al omhoog kunnen zetten. Dan was ons bedrijf niet vol water gelopen." Dat gebeurde, ondanks een telefoontje van de familie, pas om vier uur 's middags.
GemalenVan Beurden vertelt dat het waterschap haar uiterste best heeft gedaan om al het water zo snel mogelijk af te voeren, maar de telefoon stond roodgloeiend en het waterschap moest prioriteiten stellen. "Eigenlijk is vier uur nog snel, want onze prioriteit ligt op dat moment bij de gemalen. Die moeten op volle toeren draaien om het water weg te pompen."
Maar ook bij het gemaal Keizersveer ging het mis volgens de familie Dekkers. De krooshekreiniger werkte niet, waardoor de boel verstopt raakte, bovendien werden pompen regelmatig uitgezet. "Dat is geen overmacht, maar ondeskundigheid."
Pompen stilgezetHet waterschap erkent dat de krooshekreinigers niet optimaal werkten. "Ongeveer op 80 procent. Toen we dat ontdekten hebben we alles gerepareerd. Daarom zijn de pompen stilgezet, maar dat heeft hooguit een kwartier geduurd."
Het waterschap erkent dat het gemaal Keizersveer niet optimaal functioneerde, maar vindt dat het de overstroming van het bedrijf, ook met een goed werkend gemaal, niet had kunnen voorkomen.
Kritiek op werkwijze waterschapDe gezinsleden hebben meer kritiek op de werkwijze van het waterschap, maar alle argumenten die ze aandroegen, mochten niet baten. Experts van de verzekering van het waterschap velden na verschillende onderzoeken het oordeel dat er sprake was van overmacht en dan wordt er niet uitgekeerd.
Dat geldt ook voor de schadeclaims die negen andere bedrijven in dezelfde regio indienden. Zes zijn er in totaal nu afgehandeld en in al die zes gevallen is een vergoeding niet toegekend door verzekeraar Achmea. "Gezien de schrijnende situatie van de familie Dekkers, zijn er diverse gesprekken gevoerd met de familie, zowel door ambtenaren als bestuurders", aldus Van Beurden. Nu het verhaal van familie Dekkers in het nieuws is gekomen, heeft het waterschap een uitgebreide reactie op haar website gepubliceerd.
RechtszaakDe familie weigert zich neer te leggen bij het oordeel van de verzekering en vindt dat het waterschap verantwoordelijkheid moet nemen. Daarom stapt Riet Dekkers na een slepend conflict van vijftien maanden met haar gezin naar de rechter. "Dat kost een hoop tijd, dus waarschijnlijk is het voor ons bedrijf te laat, maar wat moeten we anders? We weten het echt niet meer."