Oplossing probleem dode hoek vrachtwagens komt dichterbij door Bredase uitvinding
Het nieuwe systeem werd afgelopen week gepresenteerd tijdens de bedrijfsauto RAI en de reacties daarop waren positief. Het systeem bestaat uit sensoren die bewegingen rondom de vrachtwagen signaleren. Daardoor weet de chauffeur dat hij moet handelen, zoals op het camerasysteem of in de spiegels kijken.
Uitvinder Marcel Dubois legt uit: "Het zou per jaar een flink aantal slachtoffers kunnen schelen en transportondernemers geld kunnen besparen, omdat er dan minder schade wordt gereden."
Zelf oplettenVolgens verkeersdeskundige Ruud Hornman wordt de schuld van ongevallen met vrachtwagens vaak bij de chauffeur gelegd. Maar het is een samenloop van beslissingen die weggebruikers nemen:
"Het is ook een kwestie van mentaliteit. Een fietser probeert altijd in de kleinste hoekjes te kruipen, die wil niet achter een stinkende vrachtwagen staan. Ik heb onlangs nog een instructie gegeven aan groep 8-leerlingen. Met de kinderen in een cabine van een vrachtwagen gekeken. We hebben ze geleerd dat als zij de chauffeur niet in de spiegel kunnen zien, hij dan de kinderen ook niet kan zien."
Radiz Drive is begin komend jaar beschikbaar. Volgens bedenker Dubois zou het ook goed zijn om iets dergelijks te regelen voor trailers en aanhangwagens. Want ook bestuurders van voertuigen met dit soort aanhangers hebben vaak last van de dode hoek.