Leerkrachten worstelen met de vraag hoeveel lichamelijk contact er mag zijn met een kind

3 november 2015 om 18:50
nl
Hoe praat je als leerkracht op school met kinderen over relaties en seksualiteit? Mag je als meester nog wel een kind op schoot nemen? Hoe ga je om met seksuele spelletjes tussen kinderen? Lastige vragen en daarom organiseert de GGD Brabant Zuid-Oost woensdag het symposium ‘Hoe doen jullie ‘het’ eigenlijk?' voor leerkrachten in het (speciaal)basisonderwijs.
Geschreven door

“Seksualiteit en relaties normaliseren, dat is het doel”, zegt GGD gezondheidsvoorlichter Klien van der Burgt in het programma Onder Ons. De GGD Brabant Zuid-Oost ondersteunt al een aantal jaar basisscholen met het thema relaties en seksualiteit.
Maar ze merken dat seksualiteit in de klas bespreken voor veel leerkrachten lastig is en blijft. Volgens Klien van der Burgt van GGD Brabant Zuid-Oost ligt het vooral bij meesters gevoelig. “Zij worstelen bijvoorbeeld met vragen als: hoeveel lichamelijk contact mag ik nog hebben met een kind?”
Te krampachtigVolgens Van der Burgt komt dat doordat de maatschappij in het algemeen veel te krampachtig omgaat met kinderen en seksualiteit. “Kinderen maken hun eigen seksuele ontwikkeling door. En zien veel dingen nog als een spel. Maar volwassenen geven er een andere lading aan en dat maakt het soms ingewikkeld.”
Als het aan de GGD ligt wordt het onderwerp beter bespreekbaar gemaakt. Ook tussen leerkrachten onderling.
De GGD kan scholen voorzien van speciaal lesmateriaal. Dat is ontwikkeld door Rutgers, het landelijk kenniscentrum seksualiteit. De GGD Brabant Zuid-Oost geeft workshops aan leerkrachten om de leerstof goed te gebruiken. De lessen starten al in groep 1.
Heel simpel“Heel simpel hoor”, zegt van der Burgt. “Dan wordt aan kinderen gevraagd hoe hun lichaam eruitziet. Waarin verschillen de meisjes van de jongens? Het gaat erom dat ze hun lichaam leren kennen."
Leerkrachten hebben ook te maken met vragen en zorgen van ouders over het bespreken van seksualiteit in de klas. Ook daar is aandacht voor tijdens het symposium.
“Leerkrachten horen vaak dat ouders vinden dat hun kinderen ‘het’ nog niet hoeven te weten. Maar als leerkrachten goed kunnen uitleggen hoe de seksuele ontwikkeling van kinderen verloopt, maken ouders zich minder zorgen.”

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.