Scheurtjes in Merwedebrug op A27, heel zwaar vrachtverkeer moet omrijden
Normaal vrachtverkeer en personenauto's mogen wel nog over de A27 blijven rijden. Vrachtverkeer zwaarder dan 60 ton moet omrijden via de A2 en de A16 en hier wordt op gehandhaafd. "Dat is dan wel exeptioneel zwaar vervoer", zegt Casper Voorberg van Rijkswaterstaat. "Denk dan aan bijvoorbeeld aan een grote hijskraan."
"Heel gevaarlijk is het allemaal niet", zegt Voorberg. "De haarscheurtjes laten zien dat er slijtage is aan de brug. Als je die ziet moet je wel maatregelen treffen."
Onderkant verstevigenDe scheurtjes werden volgens Voorberg ontdekt tijdens een controle aan de brug. "Elke zes jaar wordt de brug uitgebreid onderzocht. Het laatste onderzoek aan de Merwedebrug was in 2011. Maar omdat er gekeken wordt of de A27 tussen knooppunt Hooipolder en Utrecht verbreed kan worden, is er al eerder naar de brug gekeken. Toen zijn de haarscheurtjes ontdekt."
Binnen twee maanden wordt de onderkant van de brug verstevigd. "Er komen extra stalen platen tegen de onderkant van de brug", zegt de medewerker van Rijkswaterstaat. Het wegverkeer gaat hier weinig last van hebben. Het scheepvaartverkeer krijgt dan last van een wat lagere doorvaarthoogte."
De Merwerdebrug is 55 jaar oud. Iedere dag rijden er 95.000 voertuigen over de brug.