Busbedrijf Flixbus wil graag hip zijn: Alle Brabantse steden krijgen internationale bus

25 november 2015 om 15:56 • Aangepast 21 november 2020 om 14:31
nl
Het Duitse busbedrijf Flixbus doet een beetje aan vliegtuigmaatschappij Ryanair denken. Flitsend voorkomen, vol trots over de lage prijzen en snel groeiend. Maar een prijsvechter vindt het bedrijf zichzelf niet. "Wij willen graag wel kwaliteit bieden", zegt Rosa Donat van Flixbus. En ze wijst op de extra beenruimte in de felgroene bus.
Profielfoto van van der Plas Alice
Geschreven door
van der Plas Alice

Flixbus kondigde woensdag aan een aantal buslijnen in Brabant te willen beginnen. Zowel nationaal als internationaal. Tegen lage prijzen. Er is al een kaartje voor de bus van Eindhoven naar Groningen vanaf 11 euro enkele reis. Naar Antwerpen vanaf 6 euro.
Alle Brabantse steden krijgen een internationale Flixbus. Vanuit Breda, Tilburg en Den Bosch rijdt het bedrijf naar Antwerpen en Brussel. Vanuit Eindhoven naar Antwerpen, Brussel en een aantal Duitse steden zoals Hannover, Hamburg en Berlijn. Ook rijdt er een Flixbus tussen Den Bosch en Rotterdam Lombardijen. En rijdt er een Flixbus van Eindhoven naar Enschede en Groningen.

Wachten op privacy instellingen...

Vroeg boekenMaar voor goedkope kaartjes moet je wel vroeg boeken. "We werken met hetzelfde systeem als in het vliegtuig", zegt Bettina Engert van Flixbus. Hoe later je boekt, hoe minder de kans op een echt goedkoop kaartje dus. Het bedrijf zegt met de duurdere kaartjes nog erg goedkoop te zijn.
"En ons systeem om te boeken is erg snel", zegt Engert. "Je kunt vijf minuten van tevoren via een app nog de bus boeken." Dan moet er wel plaats zijn natuurlijk. De bussen van Flixbus rijden vier tot acht keer per dag.
Snelle groeiHet Duitse Flixbus werd opgericht in 2013. "De markt voor openbaar vervoer in Duitsland werd toen geliberaliseerd", vertelt Rosa Donat. "In dat gat zijn we gesprongen en hebben sindsdien een enorme groei doorgemaakt."
"En de markt in Frankrijk liberaliseerde. Ook daar groeiden we snel." Inmiddels is het jonge Flixbus in meer dan 16 Europese landen actief. "We zien die tendens van liberalisatie overal. Je denkt misschien, hoe komen we zo snel aan die bussen", zegt Engert. "Maar die zijn niet van ons." Flixbus werkt samen met 200 busondernemingen in Europa, die voor de bussen zorgen. Het bedrijf is ook met Brabantse ondernemingen in gesprek.
'Weer cool'Flixbus mikt op jonge mensen. Het bedrijf wil graag hip zijn. "De bus moet weer cool worden," zegt Engert. De bus oogt dan ook fris, met luxere stoelen dan in een lijnbus, wifi en stopcontacten.
Een concurrent van de NS wil Flixbus niet zijn. Maar het bedrijf slaat bij de presentatie wel concurrerende taal uit. Zo laat het bedrijf een tabel zien. Vanaf 6 euro voor een kaartje van Den Bosch naar Rotterdam Lombardijen, de NS kost 16,70 euro, staat er. En de bus is 18 minuten sneller, beweert het bedrijf. Maar je kunt nog wel in de file terechtkomen. Flixbus mag nog niet over de vluchtstrook.
"Het is ons doel niet om de mensen uit de trein te lokken," zegt Rosa Donat van Flixbus. "We mikken juist op de automobilist." Het bedrijf denkt dat het traject Eindhoven - Enschede - Groningen dan ook rendabel is. "Voor dit stuk pakken veel mensen de auto."
WetFlixbus mag niet concurreren met de NS van de Nederlandse wet. Een buslijn opzetten op een traject waar ook een directe treinverbinding is, mag niet. En dus zocht Flixbus trajecten uit, waar passagiers van de NS moeten overstappen.
Het bedrijf hoopt dat de wetgeving in de toekomst soepeler wordt. "Dan zouden we zeker meer lijnen opzetten," zegt Rosa Donat. Het bedrijf heeft een actie om klanten warm te maken voor de dienst. Een ritje op de binnenlandse bus wordt de komende tijd aangeboden vanaf 1 euro.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.