Megaverbouwing Vught: coalitie voor maximale verdieping spoor en N65

2 december 2015 om 22:43 • Aangepast 21 november 2020 om 14:22
nl
Een meerderheid van de gemeenteraad van Vught is vóór verdieping van het huidige treinspoor. Dat bleek woensdagavond tijdens een ingelaste raadsvergadering. Hiermee lijkt de kogel na een tijd lang debatteren door de kerk.
Profielfoto van Yoeri Nijs
Geschreven door
Yoeri Nijs

Voor alle partijen is het de moeilijkste keuze in jaren, benadrukt de VVD tijdens de vergadering over de verbouwing nog. Want de aanleg van een verdiept spoor en de ombouw van de rijksweg zetten het dorp bij Den Bosch jaren op z'n kop.
Het spoor moet onder handen worden genomen, omdat het aantal treinreizigers toeneemt en er meer goederenverkeer is. Er komt dan ook een spoorbaan bij in Vught-Noord en de sporen richting Eindhoven worden verdiept.
Twee versiesEr zijn twee varianten uitgekozen voor de verbouwing. De zogenoemde V3-variant houdt in dat het huidige spoor wordt verdiept. Hierdoor moet er een tijdelijk spoor komen dat dient als een omleiding. Bij de andere - de V3 Oost Verkort - komt de spoorbak twaalf meter van het huidige spoor te liggen, zoals op deze afbeelding is te zien.
De verandering aan het spoor zal gevolgen hebben voor de inwoners die naast het spoor wonen. De geluidswal die nu langs het spoor staat zal namelijk verhoogd worden tot acht meter hoogte én komt dichter bij de huizen te staan. Bij V3 schuift de geluidswal tien meter richting de bewoners en bij V3 oost Verkort zal die muur zelfs twintig meter dichterbij komen.
Meerderheid voor V3Coalitiepartijen Gemeentebelangen, VVD en D66 zien het minst in het V3 Oost Verkort-plan en kiezen voor de andere optie. De oppositiepartijen PvdA, GroenLinks en de SP hebben nog geen keuze gemaakt.
CDA heeft als enige voor de Oost Verkort gekozen. Voor de Oost Verkort moeten de meeste huizen worden gesloopt, namelijk 147 tegen de achttien van de V3-variant.
LEES OOK: Waarom het zo'n moeilijke besluit is voor Vught
Half miljard euroDe werkzaamheden starten rond 2018 en 2019 en duren tenminste vijf jaar. De verbouwing gaat voor Vught naar schatting tussen de 35 en 45 miljoen euro kosten. Het Rijk en de provincie betalen de rest van de in totaal half miljard euro.
N65 verdieptBehalve het spoor wil de gemeenteraad in Vught ook de N65 onder handen laten nemen. De weg moet veiliger in het dorp en moet minder overlast voor bewoners opleveren, vinden ze.
De bedoeling is dat vanuit Den Bosch naar Tilburg twee van de drie kruisingen in Vught worden verdiept. Het gaat om de kruising met de Helvoirtseweg en die met de Martinilaan. Voor de derde kruising is geen geld.

Wachten op privacy instellingen...
Wachten op privacy instellingen...

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.