'Mijn muzikantenhart werd aangevallen door de aanslagen in Parijs’, zegt Marco Roelofs van Effenaar
Sommigen konden ook op de werkvloer niet om de gruwelijkheden van 13 november 2015 heen. Omroep Brabant portretteerde een aantal van hen deze week en sprak over samen zijn, afschuw uiten en angst delen met anderen.
De aanslagen in Parijs en de extreem gewelddadige terroristische actie in concertzaal Bataclan in het bijzonder, dwongen de muziekwereld tot nadenken. In de dagen na 13 november annuleerden Amerikaanse bands optredens in Europa.
Poppodia bekeken of er stappen gezet moesten worden. Directeur Jos Feijen en programmeur Marco Roelofs van de Effenaar in Eindhoven spreken openhartig over de dagen na 'Parijs'.
Directeur Jos Feijen van poppodium de Effenaar in Eindhoven:
- 52 jaar oud
- Groeide op in Eindhoven
- Directeur sinds december 2014
- Daarvoor 2 jaar interim-directeur
- Werkte daarvoor bij een communicatiebureau
Programmeur Marco Roelofs van poppodium de Effenaar in Eindhoven:
- 41 jaar oud
- Groeide op in het Limburgse Horst
- Bekend als frontman van punkrockband De Heideroosjes (Band stopte in 2012)
- Sinds november programmeur bij De Effenaar
“Op 13 november was het hier nog business as usual. We hadden die avond een concert van Douwe Bob in de grote zaal. Tegen het einde van dat optreden, kwam de boodschap binnen dat er aanslagen in Parijs bezig waren. Toen was nog niet duidelijk wat er precies aan de hand was.”
Pas later die avond en nacht tekent het drama zich in zijn volle omvang af. Bij aanslagen op meerdere plekken in de Franse hoofdstad komen 130 mensen om het leven. 89 van hen sterven in concertzaal Bataclan, tijdens een show van de Amerikaanse rockband Eagles of Death Metal.
Wat nu?Directeur Jos Feijen van de Effenaar: “Al die slachtoffers, dat is een enorme tragedie. Voor ons als poppodium kwam daar nog bij, dat we het gevoel hadden dat de popwereld in het hart was geraakt. Muziek is voor zoveel mensen een manier om zich te uiten, of te bevrijden van de beslommeringen van alle dagen. En dat moet zo blijven. Daarom hebben we op zaterdag een verklaring met die strekking de deur uitgedaan, als symbolisch gebaar.”
De gebeurtenissen in het Parijse theater Bataclan zorgden er ook voor dat in Eindhoven de situatie op de werkvloer werd bekeken. Feijen: “Wij hadden een kleine week later weer concerten, op donderdag en vrijdag. Dat waren spannende momenten."
"We zagen in de voorbereiding wat er gebeurde bij 013 in Tilburg. Daar stonden bands geprogrammeerd waarvan de komst na de gebeurtenissen in Parijs onzeker werd. Ook zagen we dat bezoekers daar gefouilleerd werden, wat leidde tot lange rijen buiten. En verder was er bij ons eigen barpersoneel ook een beetje het gevoel van onveiligheid. Dus was de vraag: wat gaan we doen?”
Hart voor muziek“We hebben altijd al portiers in de zalen en bij de buitendeuren. Het leek ons het beste die mensen meer zichtbaar aanwezig te laten zijn. We zijn ook gaan fouilleren bij de deur, tassen mochten niet mee de zaal in."
Eerlijk voegt Feijen toe: "Je wilt dat bezoekers zich veilig voelen. Maar de waarheid is ook dat je echte rampen niet altijd kunt voorkomen."
Frontman De HeideroosjesDe directeur van de Effenaar zit aan tafel in zijn kantoor, hoog op de vijfde verdieping van het concertgebouw. Licht valt binnen door grote ramen, het leven in het Eindhovense centrum wordt van bovenaf bekeken met een bak koffie erbij.
Aan tafel zit ook Marco Roelofs, de kersverse programmeur van de Effenaar. Jarenlang was hij frontman van band De Heideroosjes. Een ervaren muzikant met een hart dat klopt voor muziek.
Recht op een droomwereld“De echte wereld wordt even buiten de deur gehouden op het moment dat ergens muziek wordt gemaakt. Iedereen in een concertzaal vindt op dat moment dat hij even recht heeft op die droomwereld. En daar wordt dan ineens met een kalashnikov rondgemaaid."
"Rock-'n-roll staat voor heel veel mensen voor ultieme vrijheid, zijn wie je bent. En het voelde alsof de rock-'n-roll en alles waar dat voor staat ook werd aangevallen.”
Tranen van verdrietJuist daarom hield hij het niet droog, toen hij in de dagen na de aanslagen in Parijs een interview met de band Eagles of Death Metal zag.
“Ik had kaartjes voor het Speedfest hier in Eindhoven, waar die band een week na de aanslagen zou optreden. Ik vond het heel moeilijk om in dat interview te zien, hoe gebroken ze waren. Tranen van verdriet zie je op veel plekken, maar eigenlijk nooit in de rock-'n-roll. Heel erg om te zien. En tegelijkertijd was de liefde voor hun publiek die uit hun woorden sprak, juist weer mooi en hoopvol."
Onze vrienden kwamen naar onze muziek luisteren en stierven. Ik wil terug naar het Bataclan en leven, sprak mede-oprichter Jesse Hughes van de Eagles of Death Metal ongeveer. Marco Roelofs: “Toen dacht ik: ja! Dat is het enige juiste. Dat is de ultieme wraak. Op die plek gaan staan en zeggen: wij zijn niet dood. Long live rock-'n-roll!”
Vol lol en levenMisschien wel de belangrijkste vraag: is de muziekwereld drie weken na 'Parijs’ weer zoals hij was? “Voor zover ik zie gaan bands weer door met waar ze goed in zijn en waar hun hart ligt. Muziek maken voor zoveel mogelijk mensen op zo veel mogelijk plekken. De aanslagen in Parijs waren een heel verdrietig incident, maar ik heb niet het gevoel dat de muziekwereld blijvend is veranderd."
Directeur Jos Feijen: “Wat daar is gebeurd, blijft je natuurlijk wel bij. Maar als ik kijk naar de laatste concerten hier, dan zitten die gelukkig vol leven en lol.”
Omroep Brabant portretteert deze week de mensen die niet alleen thuis aan de keukentafel nadenken over de recente aanslagen in Parijs, maar ook op de werkvloer. Dit is aflevering 5 in die reeks.