Pannen van rails Oriënt-Express, Bredaas bedrijf zou dat heel graag willen
Tenminste Combekk heeft een bod uitgebracht op delen van het traject tussen Parijs en Istanboel. Pannen van gerecyclede spoorrails is niet nieuw. Het pannenbedrijf kwam daar eerder dit jaar al mee. Met succes, weet het bedrijf. Inmiddels heeft het zo''n 5000 pannen verkocht.
'Dolgraag'Zo'n succes zelfs dat het bedrijf snel op zoek moest naar nieuwe delen spoorrails om tot pannen te verwerken. Zo kwam Combekk uit bij het traject van de Oriënt-Express dat vervangen gaat worden. "Dat staal willen we dolgraag hebben", vertelt directeur Mark Suurbier in een persbericht.
[tweet:body:https://twitter.com/halconviajes/status/669107228176228352]Een beetje geforceerd legt de directeur de link met de hoogwaardige gerechten die aan boord van de trein van Parijs naar Istanboel werden geserveerd. "Daarom past het zo goed bij ons", legt hij uit. Hij is gewoon blij om zo'n beroemd stuk spoorweg te mogen verwerken in zijn pannen.
Met een beetje geluk kook je dadelijk met een pan gemaakt van het stuk rails waar Agatha Christie in haar beroemde roman Murder on the Orient Express de trein naar Istanboel vast liet lopen in de sneeuw. Dat is dan wel pas in 2016, dan hoopt Combekk de pannen te kunnen meenemen in de productie.
[youtube:body:https://youtu.be/u0ykCP1AYlk]
Combekk laat haar pannen maken door een ijzergieterij in de Achterhoek, waar de 'Dutch Oven' in de 17e eeuw is uitgevonden. Volgens Suurbier is het de bedoeling dat er minstens voor een derde deel spoorrails in het gietijzer zit. Een hoger gehalte is moeilijk omdat het ijzer van rails erg hard is.