Geen 147, maar 18 huizen gesloopt in Vught: keuze valt op maximale verdieping spoor

17 december 2015 om 17:41 • Aangepast 21 november 2020 om 14:02
nl
Het Rijk, de provincie en de gemeente Vught kiezen ervoor om het spoor in Vught zo lang mogelijk verdiept aan te leggen. Dit betekent dat er achttien huizen moeten worden gesloopt, tegenover 147 huizen in de andere variant die op tafel lag. Dit besluit hebben de partijen donderdagmiddag na overleg eerder op de dag naar buiten gebracht.
Profielfoto van Kagie Sandra
Geschreven door
Kagie Sandra

De keuze is hiermee na een lange discussie over het spoor in het dorp gevallen op de zogenoemde V3-variant. De oplossing waar eerder ook de gemeenteraad en de inwoners van Vught voor kozen. In deze variant wordt de spoorlijn tussen de Loonsebaan en de Molenstraat in het dorp over een lengte van zo'n 1,6 kilometer verdiept aangelegd.

Wachten op privacy instellingen...

Hiervoor is een budget van ruim vijfhonderd miljoen euro beschikbaar. De werkzaamheden starten rond 2018/2019 en duren tenminste vijf jaar. Er moet een tijdelijk spoor komen dat dient als omleiding.
Minder huizen geslooptAls gevolg van deze variant hoeven dus de minste huizen te worden gesloopt. Achttien tegenover 147. Een belangrijk argument om voor deze oplossing te kiezen.
Ook is er nu volgens de verschillende partijen in totaal zeshonderd meter minder geluidsscherm nodig dan wanneer was gekozen voor de andere optie die op tafel lag. De zogenoemde V3 Oost-verkort variant.
Oplossing voor N65?Behalve het spoor is ook de provinciale weg N65 in Vught al lange tijd een discussiepunt. De weg moet veiliger en ook moet deze minder overlast voor bewoners opleveren. Ook over de aanpak van de weg hebben de verschillende partijen donderdagochtend overlegd. De uitkomst hiervan is inmiddels ook bekend.
In Vught komen automobilisten in de toekomst nog maar één in plaats van drie verkeerslichten tegen wanneer zij over de N65 van Den Bosch naar Tilburg rijden. Twee kruisingen zullen namelijk verdiept worden aangelegd.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.