Dé vuurwerktrends voor 2015: siervuurwerk, internetfora en bestellen met de hele straat
Dit jaar komt de sociale functie van vuurwerk extra naar voren, merken de vuurwerkverkopers. "Mensen in een straat kopen gezamenlijk vuurwerk in en steken dat met elkaar af. Dat zien we aan de bestellingen: het aantal neemt af, maar de grootte van de bestelling neemt toe", zegt Cees van der Horst van Bredavuurwerk.
Grote pakketten met veel cakes"Mensen willen veel cakes", merken ze bij De Vuurwerkwinkel Eindhoven. Cakes? "Dat zijn boxen die meerdere lanceerbuizen bevatten. Die zijn te vinden in grote pakketten, zoals de Powerbox Ultra. "Met 540 schots. Daar ben je wel tien minuten mee zoet." [YouTube:body:https://www.youtube.com/watch?v=t4cPl4FLA0A]
Pools vuurwerkBijna al het vuurwerk dat in Nederland wordt verkocht, is gemaakt in China. Om toch origineel te blijven en niet af te steken bij de buren, heeft Frans Hultermans van Vuurwerk-Tilburg een Poolse variant in zijn assortiment. "Wenus: dat is goedkoop, maar heel betrouwbaar." [YouTube:body:https://www.youtube.com/watch?v=ceHJ-2xb2K8]
Siervuurwerk verslaat de knallersKnalvuurwerk is uit, siervuurwerk is in. "Dat neemt echt een toeloop. Daar zijn wij heel blij mee als vuurwerkverkopers. Alle ellende die rond de jaarwisseling ontstaat, wordt veroorzaakt door knalvuurwerk", aldus Hultermans.
Lang oriënteren op vuurwerkforaEchte vuurwerkfanaten zijn al tijden bezig om hun bestellingen samen te stellen. "Inspiratie halen ze van internetfora, waar mensen met elkaar praten over het aanbod van vuurwerk", zegt Van der Horst. Dat kan bijvoorbeeld op een website als Vuurwerkcrew of Realpyros. "Het is net als met het kopen van een wasmachine: daarvoor ga je ook eerst zoeken en vergelijken."