Video

Brabantse logistiek merkt gevolgen Rotterdamse havenstakingen

11 januari 2016 om 19:37
nl
Het was maar een staking van 24 uur in de havens van Rotterdam vorige week, maar de gevolgen dreunen dagen later nog steeds door in Brabant. De logistieke sector in onze provincie moet zich in moeilijke bochten wringen. Schepen moeten extra varen en het vrachtverkeer wordt opgevoerd om de achterstanden weg te werken.
Profielfoto van van der Linden Sid
Geschreven door
van der Linden Sid

Precies 24 uur lang werd er niet gewerkt bij enkele grote overslagbedrijven in de Rotterdamse haven. Havenwerkers zijn bang dat ze niet meer nodig zijn als veel werk is geautomatiseerd, met de staking proberen ze werkzekerheid af te dwingen.
'Afwachten en doorvaren'Om kwart over drie donderdagmiddag gingen de kranen omhoog in Rotterdam. Precies op dat moment lag er een schip van Inland Terminal Veghel onder om geladen te worden. "Hij zat voor tien procent vol en toen was het afgelopen", blikt manager Michel van Dijk terug. "We wisten wel dat de staking op komst was. Maar zolang er niet echt gestaakt wordt, kunnen we niets anders dan afwachten en doorvaren."
Al duurde de staking maar een etmaal, de gevolgen kunnen veel langer doorwerken, weet directeur Ferdinand van den Oever van het Havenschap Moerdijk. "Het na-ijleffect is groot. Als de staking voorbij is, worden eerst de zeeschepen verwerkt en pas daarna de binnenvaart." Het is volgens Van den Oever niet ondenkbaar dat een groot aantal expediteurs dit weekend vrachtwagens naar Rotterdam heeft gestuurd om de containers sneller weg te krijgen dan via de binnenvaart.
Ramp voor retail"Als je lading dagenlang niet beschikbaar is, kan dat zeker als het om import gaat uiterst vervelend zijn. Zeker voor retailers, die gaan zich afvragen of de schappen op tijd gevuld kunnen worden, dat zorgt voor grote onzekerheid", schetst Lodewijk Wisse van verladersorganisatie EVO.
Het schip van Inland Terminal Veghel kon met hulp van een ploeg die niet staakte enkele uren later toch vertrekken. De hele impact van de stakingen voor het bedrijf zal pas later duidelijk worden. Van Dijk: "Onze vijf schepen hebben allemaal een dag vertraging, dus er is sowieso schade. Normaal liggen ze op zondag stil, maar vandaag hebben ze gevaren om de achterstand in te lopen."
Slimme planners aan zetIn de hele logistieke keten zullen planners de komende dagen nog voor ingewikkelde uitdagingen komen te staan. "Maar daar zijn we gelukkig heel goed in. Ons werk bestaat voor 70 procent uit omgaan met afwijkingen", stelt Van Dijk gerust.
De havenwerkers hebben met de staking inmiddels het Havenbedrijf Rotterdam om tafel gekregen. Die gesprekken zullen bepalen of de Brabantse logistieke sector zich nog een keer in bochten moet wringen.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.