'Autobanden in zee als symbool voor vluchtelingenproblematiek', Maikel Samuels over Zilveren Camera
Mariëlle van Uitert won de prijs in de categorie Buitenland documentair (serie) met een fotoserie over bendegeweld in El Slavador. En Samuels werd gelauwerd in de categorie Buitenland nieuws (enkel).
Het is voor Samuels de derde keer op rij dat hij in de prijzen valt. De vorige keren werd hij tweede. Dit jaar sleepte hij dan eindelijk de felbegeerde eerste prijs binnen voor een foto die hij maakte op Lesbos en die gaat over de vluchtelingen-problematiek. "Het is een groot maatschappelijk probleem. Als fotograaf moet ik daar iets mee. Daarom ben ik op eigen houtje naar Lesbos gegaan".
Op de foto zijn de autobanden te zien die vluchtelingen gebruiken als reddingsboei tijdens de oversteek. Na aankomst gooien ze de banden terug in zee. Samuels maakte de foto omdat hij niet alleen maar uit is op tranen en emotie. "Want die foto's zijn er genoeg".
Samuels is van plan een vervolgserie te maken van de vluchtelingen die hij heeft gefotografeerd op Lesbos. "Van sommigen heb ik het telefoonnummer. Ik wil ze op gaan zoeken om te kijken hoe het nu met ze gaat".
Samuels maakte de foto in oktober vorig jaar. Het bendegeweld in El Salvador werd door Van Uitert eind juli en begin augustus vorig jaar vastgelegd. In het land zaaien bendes sinds ongeveer 1990 dood en verderf. Met gemiddeld één moord per uur is El Slavador een van de gevaarlijkste landen ter wereld.
Beste persfoto: Eddy van Wessel De prijs voor de beste persfoto van het jaar ging naar Eddy van Wessel voor zijn serie Sinjar, de strijd om Hoofdweg 47.
De foto’s van Van Wessel laten zien hoe Iraaks-Koerdische peshmerga-strijders en Yezidische milities proberen de stad Sinjar in Irak te heroveren op Islamitische Staat. Een van de belangrijkste doelen is het innemen van de strategisch gelegen Hoofdweg 47, om zo de toevoerroute van IS af te snijden.