'Heerlijk, heerlijk, waarom ook niet', 130 op snelwegen valt goed
Onze verslaggeefster ging de reacties peilen bij een tankstation langs de snelweg A67 ter hoogte van Asten. “Heerlijk, heerlijk, echt waar.” Eén van de automobilisten lijkt gelukkiger dan ooit.
Ze had het overigens nog niet meegekregen, die verandering, maar is er wel blij mee. “Waarom ook niet”, zo zegt de vrouw. “Ik hou er wel van om op rechte stukken weg lekker door te rijden, 130 kilometer aan te houden. Maar dan hoop ik wel dat verkeer dat langzamer rijdt, de rechterstrook aanhoudt. Dan kunnen de andere weggebruikers hen links passeren.”
'Onnodige filevorming'Ze krijgt bijval van een mannelijke chauffeur. Hij hoopt dat vooral bestuurders van vrachtwagens rechts houden en niet onnodig gaan inhalen.
“Dat leidt vaak tot opstroping en onnodige filevorming”, aldus de man, voor wie de verhoging juist niet echt had gehoeven. “Ik hou me altijd netjes aan de snelheid. Die bonnen zijn zo duur.”
Bordjes verhangenAutomobilisten kunnen vanaf vrijdag behalve op plekken waar dat al kon op andere delen van zes snelwegen in Brabant het gaspedaal ook verder intrappen. Rijkswaterstaat heeft hier de maximumsnelheid verhoogd tot 130 kilometer per uur. In de afgelopen nacht werden de bordjes als het ware verhangen. Waar nodig werden die met het cijfer ‘120’ weggehaald en de hectometerpaaltjes voorzien van het predikaat ‘130’.
Op de snelweg A58 wordt zelfs op drie verschillende stukken de snelheid verhoogd. Ook op (delen van) de A2, de A27, de A59, de A65 en de A67 mag voortaan harder worden gereden.
Ondanks protesten gemeenten en burgersMet de maatregel lost de VVD een verkiezingsbelofte in. Dit ondanks protesten van ‘groene’ politici, mensen die in de buurt van snelwegen wonen en enkele gemeentebesturen.
Er zit overigens een adder onder het gras. Op nog niet alle wegen waar de snelheid wordt verhoogd, is de bebording niet aangepast. Het kan dus zijn dat daar nog steeds een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur geldt. Ons advies: de borden goed in de gaten houden.