Harde wind op brug bij Moerdijk reden dat Intercity Direct heel vaak uitvalt
De opvolger van de Fyra is vorig jaar 38 keer stilgelegd. Hierdoor vielen 236 treinen uit, inventariseerden het AD en treinreiziger.nl.
Trein kan omver geblazen worden“Op de 24 meter hoge brug heeft de wind vrij spel”, legt Franc de Korte, woordvoerder van ProRail, uit aan de krant. “Uit metingen weten we dat de windstoten bij die brug tot 2,5 keer zo sterk kunnen zijn als boven land.” De Intercity Direct is door de vorm van de voorkant gevoelig voor wind en kan daarom dus omver geblazen worden.
De Intercity Direct verbindt Amsterdam via Schiphol en Rotterdam met Breda. Het is de slechts presterende trein van vorig jaar: één op de tien treinen kwam niet aan in Breda.
Ook dinsdag was het raak. Toen reden er minder Intercity Direct treinen vanwege defect materiaal.
'Kunnen weinig doen aan wind'De NS neemt wel maatregelen om de uitval binnen een jaar terug te dringen. Zo krijgen machinisten op het Intercity Direct-traject een intensief begeleidingsprogramma. "Aan dagen waarop het op de Moerdijkbrug te hard waait kunnen NS en ProRail ook straks weinig doen", schrijft NS op de site.