Video

'Het was een tweede thuisfront', werknemers V&D treuren over faillissement

17 februari 2016 om 21:37 • Aangepast 21 november 2020 om 12:38
nl
Bijna honderddertig jaar waren ze niet weg te denken uit het straatbeeld: de warenhuizen van V&D. Maar nu is het doek gevallen voor 62 vestigingen in Nederland, waarvan acht in Brabant. In het programma Onder Ons vertellen twee oud-werknemers van het filiaal in Den Bosch hun verhaal.
Profielfoto van Bergen Manon van
Geschreven door
Bergen Manon van

V&D is weg en komt nooit meer terug. Het bedrijf ging op oudejaarsdag failliet. En maandag bleek dat het niet lukt om de boel op de één of andere manier overeind te houden.
8000 mannen en vrouwen op straat. Zoals Karin Janssen uit Helmond. Ze werkte 23 jaar bij de V&D in Den Bosch. De laatste jaren bij La Place, het inpandige restaurant van het bedrijf. "We hebben hoop gehad tot het laatste moment. Maar we zagen het einde wel aankomen hoor."
Lege winkel als spookstadOok voor La Place-collega Samantha Zeisseink kwam de sluiting niet als een verrassing. Maar toen afgelopen maandag het doek viel, was het toch onwerkelijk.
ZIE OOK: V&D-personeel hangt afscheidsteksten in etalage van failliete warenhuis
"Ik kreeg allemaal telefoontjes van mensen en toch dacht ik, ik ga gewoon werken. Maar er hing inderdaad een briefje op de deur, gesloten." Vervolgens zijn ze samen met collega's de winkel gaan leegruimen. "En dat is zo raar", aldus Zeisseink. "Heel het pand is nu leeg, het lijkt wel een spookstad".
Band met klantenDe V&D-vestigingen waren in tal van plaatsen beeldbepalende winkels waar iedereen op zijn of haar manier wel iets mee had. Ook in Den Bosch werd met klanten een band opgebouwd.
"We hadden elke morgen een ontbijtbuffet", aldus Karin. "Er waren mensen die vier tot vijf keer per week bij ons kwamen ontbijten." Ook Samantha gaat het contact met mensen missen. "Het was een baan waar ik echt mezelf kon zijn. Het was een tweede thuisfront."

Wachten op privacy instellingen...

Het personeel in Den Bosch besloot daarom op hun eigen manier afscheid te nemen van de klanten. Met persoonlijke boodschappen, op de ramen van het pand. Ook het team van Janssen en Zeisseink staat erbij.
ToekomstBeide dames zijn nu werkloos. Samantha wil zo snel mogelijk een nieuwe baan. "Ik krijg maar tien dagen een uitkering en dat is het dan. Maar ik denk dat ik met mijn enthousiasme wel snel iets anders heb gevonden." Ook Karin staat te popelen om opnieuw te beginnen. "Mijn cv staat al online dus als er mensen zijn die mij willen ...?"
Boos op hun oude werkgever zijn ze in ieder geval niet. "Nee, niet boos, eerder teleurgesteld", zegt Karin. "En jammer dat we zo lang in onzekerheid hebben gezeten."
"Ja, dat is teleurstellend", vult collega Samantha vult aan. "Maar ook verdrietig."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.