Einde brugwachter in zicht: één grote bediencentrale in Tilburg
Nog één keer neemt brugwachter Wim Niemer ons mee in het piepkleine hokje naast het kanaal. "Het is niet groot, maar het was groot genoeg voor één persoon. Eenzaam was het nooit hoor, er kwam altijd wel iemand langs die zijn hand op stak of een praatje kwam maken."
Schepen kijkenNiemer zegt het beter naar zijn zin te hebben op de grote bedieningscentrale in Tilburg dan hij had verwacht. "Maar het is toch anders dan de hele dag buiten zijn en naar de schepen kijken. Aan de andere kant heb is het in de winter wel lekker warm. Én ik heb nu allemaal collega's om me heen."
Bruggen en sluizen die lokaal worden bediend, heeft Brabant nauwelijks meer. En ook de kleinere bediencentrales in Oosterhout, Schijndel en Helmond gaan binnenkort verdwijnen. Dan komt de controle op alle Brabantse én een deel van de Limburgse bruggen en sluizen naar Tilburg.
BezuinigingVoor Rijkswaterstaat betekenen de automatisering en centralisering een enorme besparing. Waar ze tot voor kort 160 medewerkers in dienst hadden voor het bedienen van de bruggen en sluizen, hebben ze er nu nog ruim vijftig.
De grote vraag is dan ook niet of deze nieuwe manier van werken effectief is, maar of het wel veilig is. Ruim een jaar geleden botste in Tilburg nog een schip tegen een brug. Onderzoek wees uit dat niet alleen de schipper, maar ook de brugwachter schuld had aan het ongeluk.
Falen"Op een brug of sluis die op afstand wordt bediend, moeten heel veel camera's staan," legt omgevingsmanager Anneke Dam van Rijkswaterstaat uit. "Die moeten er voor zorgen dat je alles wat je moet zien ook kunt zien. Dus ook de dode hoeken die je voorheen als je op locatie stond niet kunt zien, zie je nu wel. Maar falen kunnen we natuurlijk nooit voorkomen."