TNO Helmond: minder files door zelfrijdende auto's in een treintje
Tesla kwam al eerder met een zelfrijdende auto op de markt. En ook Google test in de Verenigde Staten auto's die volledig zelfstandig kunnen rijden. TNO Helmond wil het net ietsje anders aanpakken. Met een soort treintje: in de voorste auto zit een chauffeur. In de auto's erachter niet. Maar omdat de auto's digitaal met elkaar verbonden zijn, weten ze wanneer ze gas moeten geven en wanneer ze moeten remmen of sturen. Die signalen komen namelijk allemaal van de voorste auto.
ComfortVolgens Maurice Kwakkernaat van het TNO zitten er veel voordelen aan dit systeem. "Voor de bestuurder is het een prettige manier van rijden. Je hebt veel comfort want je kunt ondertussen iets anders doen. Ook zorgt het voor minder files omdat de auto's dichter op elkaar rijden. Dat is het grote voordeel van in colonne rijden."
Het systeem lijkt op carpoolen. Alleen blijft iedereen nu in zijn eigen auto zitten. "Je vertrekt van huis en je rijdt naar een carpoolplek of een benzinestation. Daar worden de auto's digitaal aan elkaar gekoppeld. En vanaf daar rijd je een stuk samen. Je kunt jezelf weer loskoppelen en doorrijden naar je werk."
TNO hoopt aan het einde van dit jaar met een pilot te starten en zoekt bedrijven die willen meedoen.