Alarmerende cijfers over luchtvervuiling langs Brabantse snelwegen: 'Dramatisch'
Van alle trajecten waarop nu 130 kilometer per uur mag worden gereden, lopen de omwonenden van de A27 bij Breda de grootste risico's, blijkt uit niet eerder gepubliceerde gegevens die door het AD en Milieudefensie boven water zijn gehaald. De A58 bij knooppunt Galder staat op de derde plaats.
De top tien:
- (1) A27 Knooppunt St. Annabosch - Breda - Oosterhout - Knooppunt Hooipolder - Hank - Werkendam
- (2) A2 Knooppunt het Vonderen - Urmond
- (3) A58 Verzorgingsplaats de Lage Aard - knooppunt Galder
- (4) A2 Essche Stroom - Knooppunt Ekkerswijer
- (5) A27 Verzorgingsplaats Blommendaal - Lexmond - Knooppunt Everdingen
- (6) A58 Oirschot - Knooppunt de Baars
- (7) A58 Knooppunt de Stok - Wouw - Knooppunt Zoomland
- (8) A1 Barneveld - Voorthuizen - knooppunt Beekbergen
- (9) A67 Asten - Helden
- (10) A65 Berkel Enschot - Knooppunt de Baars
(bron: AD en Milieudefensie)
Milieudefensie zegt in de krant dat de gevolgen voor omwonenden van de A27 bij Breda en Oosterhout 'dramatisch' zijn. Volgens een woordvoerder ligt het gemiddelde verlies aan levensverwachting daar op ongeveer twintig maanden.
Naar de rechterWethouder Kevin van Oort van Geertruidenberg acht de kans groot dat zijn gemeente naar de rechter stapt om de snelheidsverhoging op de A27 aan te vechten. Geertruidenberg maakte al eerder bezwaren tegen het plan, maar die werden door minister Schulz afgewezen. Van Oort vindt het slecht dat 'voor een minuutje tijdwinst' de gezondheid de inwoners van Geertruidenberg op het spel gezet wordt.
Andere Brabantse knooppuntenKnooppunt Ekkerswijer op de A2 bij Best staat vierde en de A58 staat tweemaal in de top tien; het stuk snelweg tussen knooppunt De Baars en Oirschot staat zesde en knooppunt Zoomland tussen Roosendaal en Wouw zevende. De laatste twee smerigste stukken asfalt zijn te vinden op de A67 bij Asten en knooppunt De Baars op de A65.
Opvallend is dat op de meeste trajecten de snelheid pas onlangs naar 130 is verhoogd.
OphelderingDe Tweede Kamer eist opheldering van minister Schultz van Infrastructuur en Milieu, omdat zij op basis van een onderzoek van adviesbureau Tauw juist beweerde dat de lucht voldoende schoon blijft als de snelheid omhoog gaat naar 130 kilometer per uur.