Nog steeds veel zorgen over de Belgische kilometerheffing: 'Wij verwachten chaos'

30 maart 2016 om 17:12
nl
Veertien kastjes heeft hij nodig. Op de grond voor de automaat bij een tankstation in Maarheeze ligt al een hele stapel. "Maanden geleden hebben we ze besteld via internet", zegt de medewerker van een transportbedrijf uit het dorp. "Maar ze werden niet afgeleverd, nu moeten we ze snel uit een automaat halen." Hij schudt zijn hoofd als blijkt dat de automaat leeg is.
Profielfoto van van der Plas Alice
Geschreven door
van der Plas Alice

Op een aantal punten langs de grens zijn automaten geplaatst waar vrachtwagenchauffeurs het kastje kunnen kopen waarmee de kilometers in België worden geregistreerd. In Maarheeze komen ze van heinde en verre om een kastje te bemachtigen. Transport en Logistiek Nederland denkt dat tien procent van de Nederlandse transportbedrijven er nog niet klaar voor is.
'Chaos en file bij grens'Branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland maakt zich nog steeds zorgen over de invoering van de Belgische kilometerheffing, speciaal voor vrachtwagens. "Bedrijven hebben de bestelde kastjes niet gekregen of de kastjes doen het nog steeds niet", zegt woordvoerster Renee Reijers. "Misschien krijg je op vrijdag files aan de grens omdat mensen op het laatste moment nog allemaal een kastje moeten kopen."
De organisatie vroeg om uitstel, maar op een persconferentie in Brussel werd woensdagochtend meegedeeld dat de kilometerheffing gewoon op 1 april ingevoerd gaat worden. "Wij hebben er geen vertrouwen in dat de problemen die er nu zijn, binnen anderhalve dag worden opgelost", zegt Transport en Logistiek Nederland. "Als bedrijven om hulp vragen bij het callcenter, worden ze geconfronteerd met een wachttijd van drie kwartier."
'Te laat begonnen'Maar enkele Brabantse transporteurs denken dat de transportbedrijven het ook aan zichzelf te danken hebben. "Wij hebben de kastjes vijf maanden geleden al besteld", zegt directeur Maurik van den Heuvel van het gelijknamige transportbedrijf uit Uden. Inmiddels zijn 120 vrachtwagens van het bedrijf ermee uitgerust. "Bedrijven moeten de hand ook in eigen boezem steken. Begin er op tijd mee als je weet dat er honderdduizenden vrachtwagens mee uitgerust moeten gaan worden. Natuurlijk krijg je er dan een run op."
Van den Heuvel kijkt vol spanning uit naar 'D-Day'. "Het is natuurlijk de vraag hoe de kastjes en de uiteindelijke afrekening gaan werken. Dat moet je afwachten."

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.