Hoe het stellen van diagnoses bij kinderen met leerproblemen leuker wordt: laat ze lekker gamen!
Jos Hendriksen, neuropsycholoog bij Kempenhaeghe: "Dit spel is bedoeld om aandacht te meten bij kinderen van vier tot acht jaar. We kunnen hiermee heel veel verschillende dingen zien. We zien de reactietijd, hoe goed het kind ergens mee kan stoppen, hoe goed de concentratie is, we zien de oogbwegingen."
Een Thaise promovendus aan de Technische Universiteit Eindhoven ontwikkelde de software. Matthias Rauterberg van de TU: "Het idee was om een spel te maken, waarmee de soms vervelende procedure van diagnoses stellen bij kinderen speelser wordt. De kinderen ervaren het als aangenaam."
Mensen blijven nodig bij diagnostiekHendriksen benadrukt wel dat het spel een hulpmiddel is bij het stellen van diagnoses en het behandelen van kinderen, maar dat altijd ook onderzoek door mensen nodig zal zijn. "Het spel helpt de psychologen om te begrijpen wat het probleem is bij een bepaald kind."
Maar ook op andere manieren kan het behulpzaam zijn: "Kinderen die wij hier zien, hebben vaak problemen met de aandacht. Dat kunnen we zien met het spel. Een neuroloog kan dan besluiten een behandeling met medicatie te starten. Daarna doet het kind opnieuw de game en kunnen we zien of het kind het spel dan beter speelt. En zien we dus ook of de medicatie aanslaat."
Geld nodigHet spel dat bij Kempenhaeghe is ontwikkeld, is een prototype. Bedoeling is dat het nog verder ontwikkeld wordt en op de markt komt. "Je kunt je ook voorstellen dat het gebruikt gaat worden om kinderen met een aandachtsprobleem te gaan trainen."
Grote kans dat Matthias Rauterberg van de TU in de toekomst dus nog een promovendus met het spel aan de slag kan laten gaan. "Het is zeker geen probleem om mensen te vinden die dit soort onderwerpen interessant vinden. En voor de praktijk is het belangrijk. Maar we moeten dan wel iemand vinden die het financiert."
Voor de ontwikkeling van de game zoals hij nu is, werd Europese subsidie gebruikt.