Hele dag chaos bij grensovergangen Hazeldonk en A67 door verplichte invoering van tolkastjes
Met het kastje worden de gereden kilometers in België geregistreerd. Vanaf vrijdag 1 april zijn chauffeurs verplicht het kastje in hun vrachtwagen te hebben. Rijden ze zonder kastje, riskeren ze een boete van duizend euro.
Bij de grensovergangen in Hazeldonk en op de A67 bij Eersel leidden de problemen met de tolkastjes voor verkeersproblemen. Er stonden lange rijen met vrachtwagens, wat zorgde voor files.
'Met de rug tegen de muur'Veel kastjes die op tijd zijn besteld zijn niet of veel te laat geleverd. “En kastjes werken niet. Vervoerders hebben geen vervangende kastjes gekregen en daarom moeten chauffeurs op het laatste moment een nieuwe kopen”, vertelde Renee Reijers van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN).
Esther de Hart van transportbedrijf De Hart uit Heusden kan over de problemen meepraten. Al vroeg werden kastjes besteld voor de vijftien vrachtwagens die het bedrijf rijk is. “Woensdag kregen we ze pas binnen. Bij het inbouwen bleken ze niet klaar te zijn voor gebruik. Nu kunnen we geen kant op. We staan met de rug tegen de muur.”
Chauffeurs zijn gefrustreerd. “Ik had al een kastje besteld, maar die is nooit geleverd. Het systeem werkt niet. Ik moet er niet meer over zeggen, anders word ik echt boos”, aldus een chauffeur bij de grensovergang Hazeldonk.
Uitstel zinloosUitstel van de kilometerheffing voor vrachtwagens in België is zinloos en niet aan de orde. Dat zei de Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts vrijdag in reactie op de chaos die op de eerste dag ontstond.
Weyts toont weinig begrip voor de kritiek op de lange wachtrijen aan de grens. "Vrachtwagenbestuurders konden al maanden op voorhand, sinds oktober 2015, een kastje aanvragen", aldus Weyts. De heffing uitstellen heeft volgens hem geen zin. "Want dan wordt de aankoop ook opnieuw uitgesteld."
Snel opgelostVolgens de Waalse minister van Begroting Christophe Lacroix is uitstel 'technisch onmogelijk'. Weyts wees er verder op dat ook de start van het tolsysteem in Duitsland niet soepel verliep.
TLN pleitte eerder voor uitstel van de tol vanwege problemen met de levering van de kastjes. TLN wil nu onderzoeken of het mogelijk is de schade door vertragingen en overlast te gaan verhalen.
BlokkadesIn België werden verschillende wegen uit protest geblokkeerd door vrachtwagenchauffeurs.