Video

Geluidsoverlast van spoor maakt Eindhovenaar gek: 'Ik slaap voorlopig in mijn tuinhuis'

6 april 2016 om 16:30
nl
"Ik maak net de kachel hier aan", zegt Gerard de Bruijn uit Eindhoven als hij dinsdagavond de telefoon opneemt. Met 'hier' bedoelt De Bruijn zijn tuinhuis. Daar slaapt de bewoner van de Hofstraat sinds kort. Niet omdat hij dat gezellig vindt maar omdat het lawaai dat van het spoor komt, voor hem niet meer te harden is. Op drukke dagen razen er 85 goederentreinen langs het huis van Gerard de Bruijn en zijn vrouw. "Onze gezondheid staat op het spel!"
Profielfoto van Oerlemans Marjanka
Geschreven door
Oerlemans Marjanka

De overlast die De Bruijn ervaart, is niet van vandaag of gisteren. Al vijftien jaar probeert hij duidelijk te maken dat de herrie van het spoor voor omwonenden onacceptabel is. "We wijzen erop dat er gezondheidsrisico's aan deze overlast kleven. We kunnen 's nachts geen raampje openzetten, ook al is het warm. Er woont hier verderop ook een gezin met kinderen. Met vijf of zes mensen in een huis slapen, zonder frisse lucht. Dat is niet gezond."
OnderzoekOnderzoekers van de Technische Universiteit in Eindhoven (TU/e) deden onlangs metingen rondom het huis van De Bruijn. "Daaruit blijkt wel dat het echt serieus is hier." Zo'n 100 decibel zou zijn gemeten en dat betekent: zeer hard geluid.
Dus ziet De Bruijn geen andere oplossing dan elke nacht 'op vakantie gaan' in zijn eigen tuinhuis. En met werkzaamheden aan de Betuweroute op de planning zal het treinverkeer langs het huis van De Bruijn alleen maar drukker worden.
'Geen harde toezeggingen'Woensdag hadden hij en andere omwonenden van het spoor een gesprek met afgevaardigden van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. "Er is goed naar ons geluisterd, maar er zijn geen harde toezeggingen gedaan", vertelt De Bruijn na het gesprek.
"Wel wordt er gekeken of er vervroegd geld vrijgemaakt kan worden uit een landelijk fonds." In de Tweede Kamer werd door de PvdA eerder al geopperd een speciaal potje met geld voor spoorvervoerders in te zetten, voor de omwonenden.
Klaar in 2020Er moet nog in kaart worden gebracht wat er vanuit dat fonds, met daarin 800 miljoen, betaald moet worden. "Die inventarisatie is pas in 2020 klaar. Maar nu kijken ze dus of daar eerder geld uit kan komen", legt hij uit.
Andere buurtbewoners in de Hofstraat zeggen dat ze juist helemaal geen last hebben van de treinen.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.