Aanpak knooppunt Hooipolder is 'gemiste kans'
De BZW vindt vooral dat er iets moet worden gedaan aan de stoplichten op het knooppunt. En dat staat niet in het huidige plan van de gemeentes en de provincie.
"Voor de toekomst is en blijft de regio gebaat bij een robuuste verkeersdoorstroming met een volwaardig knooppunt van autosnelwegen", zegt Arie Rietveld, voorzitter BZW Oosterhout.
Hotspot"Brabant wil de logistieke hotspot van Europa zijn tussen de twee wereldhavens in, met Europa als achterland. Daar passen geen stoplichten meer bij!"
Verkeersdeskundige Ruud Hornman van de NHTV in Breda noemt het plan 'een gemiste kans'. Volgens Hornman is een knooppunt met verkeerslichten niet meer van deze tijd. Alleen het verkeer komende vanuit het knooppunt Zonzeel richting het noorden krijgt een fly-over.
Maar automobilisten die bijvoorbeeld van Waalwijk naar het zuiden rijden, moeten nog steeds wachten op groen licht. "Dus als er iets niet goed gaat met de verkeerslichten dan blijf je te maken krijgen met een ongelooflijk vollopend knooppunt waarbij je op beide hoofdwegen last van krijgt", aldus de verkeersdeskundige.
Halve oplossingOok bij de voorgestelde verbreding van de A27 plaatst Hornman vraagtekens: "Het is leuk maar ook een doekje voor het bloeden. Verder naar het noorden is de brug bij Hank. Als je met meer verkeer in een korte tijd op zo'n knelpunt af rijdt dan is de kans erg groot dat je daar nog meer ellende gaat krijgen."
Ruud Horman verwacht dat het plan wel wat verlichting biedt, maar het is zeker niet de ultieme oplossing. "Als dit klaar is, moeten we niet verwachten dat we dan voor jaren van alle problemen verlost zijn want er komen nieuwe bij."
De partijen presenteerden donderdag het nieuwe plan. Daarin wordt onder meer geopperd voor een parallelweg langs de A59.