Treinverbinding Breda-Antwerpen via HSL weer uitgesteld
De beide spoorwegmaatschappijen zijn afhankelijk van de leverancier, die de locomotieven van de gewone treinen geschikt moet maken voor het rijden over HSL spoor.
Benelux plus moet Fyra-alternatief wordenDe nieuwe verbinding Benelux plus zou volgens eerdere plannen van de NS vanaf begin december dit jaar over het HSL-spoor via Breda naar Antwerpen en Brussel rijden, in plaats via Roosendaal nu.
Dat zou voor het eerst sinds het Fyra-debacle een rechtstreekse treinverbinding tussen Breda en Antwerpen opleveren. Al die tijd is het HSL-spoor vanuit station Breda, dat er al sinds 2008 ligt, ongebruikt gebleven.
Verkeerde interpretatie woorden Belgische ministerDiverse partijen in het Belgische parlement hebben verontwaardigd gereageerd op het nieuwe uitstel en willen een pendeldienst tussen Breda via station Noorderkempen naar Antwerpen.
Maar volgens de NMBS hebben Belgische parlementsleden de woorden van de Belgische minister Galant van Mobiliteit te straf geïnterpreteerd. Ook de minister had het over een mogelijk uitstel tot april 2017.
Veiligheidssysteem opnieuw bottleneckHet uitstel heeft vooral te maken met het inbouwen van het ingewikkelde veiligheidssysteem van de HSL in de gewone treinen. Bovendien moeten de treinstellen na de aanpassingen worden goedgekeurd aan beide zijden van de grens. Het ombouwen van de wagons doet de NS zelf en ligt op schema.
De beide spoorwegbedrijven houden de druk op de ketel bij de leverancier van de TRAXX-locomotieven. De NS gaat uit van "maximaal een paar maanden uitstel."
Staatssecretaris Dijksma van Mobiliteit heeft de NS toestemming gegeven om invoering van Beneluxtrein-plus via Breda uit te stellen, zo blijkt uit een brief aan de Tweede Kamer