Video

Brabant krijgt weer extra goederentreinen te verwerken: ‘Mijn vrouw is overspannen, er is geen rust’

16 april 2016 om 20:36 • Aangepast 21 november 2020 om 11:09
nl
Vanaf dit weekend rijden er extra goederentreinen over de Brabantroute. Die treinen rijden normaal gesproken over de Betuweroute, maar in Duitsland wordt aan het spoor gewerkt. Daarom moeten de treinen omrijden en dat gaan Brabanders in veel steden en dorpen merken.
Profielfoto van van der Linden Sid
Geschreven door
van der Linden Sid

De Brabantroute is een spoortraject dwars door Eindhoven, Tilburg, Breda en alle kleinere plaatsen daartussen.
Het gaat om een toename tot 25 goederentreinen per dag. "We doen ons uiterste best om de treinen met gevaarlijke stoffen zoveel mogelijk gebruik te laten maken van de Betuweroute. Die krijgen dan voorrang op andere treinen", zegt René Vegter van ProRail.
'Niet nog meer'Op veel plaatsen langs het spoor in Brabant hebben bewoners al langere tijd last van langsrazend treinverkeer. In de Spoorlaan Zuid in Rijen worden de extra goederentreinen dan ook zeker niet met gejuich ontvangen.
"Er zijn al zeker honderd treinen langsgekomen vandaag", verzucht bewoner Ronald van der Teems. "Er valt niet meer te praten als die treinen langskomen. Mijn vrouw is er heel erg boos over. En heel verdrietig. Ze is er echt overspannen door, er is geen rust in huis."
LEES OOK: Mansveld neemt voorlopig geen maatregelen tegen overlast langs Brabantroute
Toen Van der Teems zijn huis kocht, zeiden makelaar en gemeente dat er extra isolatie zou komen en dat er een oplossing kwam voor de geluidsoverlast. "Maar die is er nooit gekomen", constateert Van der Teems.

Wachten op privacy instellingen...

ProRail kwam de bewoners vorig jaar tegemoet door raildempers te plaatsen. "Maar dat maakt het alleen maar erger", zegt een buurvrouw. "Nu hebben we namelijk last van trillingen. Er zitten scheurtjes in de huizen en mijn vitrinekast gaat op en neer." Daarnaast klagen buurtbewoners over stank in de zomer als de rubberen dempers gaan smeulen door de wrijving van de treinwielen.
Half jaar extra overlastVorig jaar werden er ook al treinen omgeleid via de Brabantroute, toen ging het om kortere perioden. De extra overlast duurt nu een half jaar. Maar de werkzaamheden in Duitsland duren volgens ProRail nog zeker tot 2021. "Er moet 70 kilometer spoor aangelegd worden. Daar moeten allerlei viaducten en bruggen voor worden aangepast."
Of de Brabantse dorpen en steden na dit half jaar geen extra treinen meer te verwerken krijgen, is niet bekend.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.