Volgmotor als 'doping': motor pal achter wielrenner levert tijdwinst op, blijkt uit onderzoek TU/e
Zij adviseren de internationale wielerunie UCI om de regels rond de motoren in wielerenkoersen aan te passen. Volgens de onderzoekers is het beter om de toegestane afstand van tien meter te vergroten tot dertig meter.
Tientallen seconden voordeelAfhankelijk van hoe lang een motor gedurende een rit achter de renner rijdt kan het bij een korte tijdrit als de proloog van de Giro (9,8 kilometer) tienden tot enkele seconden voordeel opleveren.
Tijdritten worden regelmatig met kleinere verschillen beslist. Bij langere tijdritten kan de tijdwinst volgens de onderzoekers zelfs oplopen tot tientallen seconden.
OnderdrukBij wielerwedstrijden rijden altijd veel motoren mee, van bijvoorbeeld verslaggevers en fotografen die vaak dicht rond de renners rijden. Vorig jaar toonden TU/e-onderzoekers al aan dat een volgauto een wielrenner tijdwinst kan geven door dicht achter een renner te rijden.
Dat komt doordat de volgauto de onderdruk die achter een fietser ontstaat wegneemt. Nu blijkt het aerodynamisch voordeel van een volgende motorrijder nog groter, vooral omdat motoren vaak veel dichter achter de renners rijden.
Voordeel groter dan gedachtHet is voor het eerst dat dit 'volgeffect' uitgebreid is onderzocht voor motoren en volgauto's. Volgens de onderzoekers blijkt het veel groter te zijn dan voorheen werd gedacht.