Bijzonder schilderij is spoorloos: Gemeentemuseum Helmond start zoektocht
Het museum verspreidde dinsdag een persbericht naar de media. In dat bericht schrijft het Gemeentemuseum in dikgedrukte letters dat het op zoek is naar een schilderij van Henri Knip. Waarom? En wie is Henri Knip?
Het Gemeentemuseum legt uit dat het in december een tentoonstelling wil geven over Kasteel Helmond. Daarin moet ook worden stilgestaan bij de negentiende eeuw. "Van die tijd is alleen heel weinig materiaal beschikbaar", vertelt directrice Marianne Splint.
Rol van Zuid-WillemsvaartKasteel Helmond en zijn bewoners speelden eeuwenlang een prominente rol in de geschiedenis van Helmond. Met name de laatste bewoners van het kasteel, van het adellijke Huis Wesselman, waren belangrijk voor de stad.
De familie Wesselman was namelijk nauw betrokken bij de aanleg van de Zuid-Willemsvaart. Dankzij dat kanaal kwam Helmond op als industriestad. Via het water konden goederen worden aan- en afgevoerd. Daarom kwamen er zoveel fabrieken langs de Zuid-Willemsvaart.
Waarheidsgetrouw beeldDe Bossche kunstenaar Henri Knip, die uit een schildersfamilie komt, maakte in de negentiende eeuw een schilderij van de Zuid-Willemsvaart. "Een hele mooie weergave van die tijd. Bovendien was hij een goede kunstenaar", legt Splint uit.
Conservator Annemieke Hogervorst: "Het is een van de weinige schilderijen uit die tijd en bovendien klopt het topografisch ook. Het schilderij is waarheidsgetrouw gemaakt, toen zag het er zo uit", reageert ze.
'Waar is het?'Het Gemeentemuseum heeft het schilderij van Knip nooit in bezit gehad. "We weten alleen dat het bestaat door een foto in het archief van het historisch centrum in Eindhoven, waarin ook staat beschreven wat erop te zien is. Maar ook van welke tijd die foto is, weten we niet."
Hogervorst: "Waar is het? We hebben geen idee. Misschien dat iemand het ooit mee heeft genomen en nu in zijn huis heeft hangen. We hopen dat we het kunnen vinden, zodat we het misschien mogen gebruiken voor de voorstelling."
In bruikleenVolgens directrice Splint neemt het museum het schilderij in bruikleen, als de eigenaar daarmee akkoord gaat. "We leggen dan in een contract vast dat we het schilderij veilig en in goede klimaatomstandigheden bewaren. Ook kan de naam van de eigenaar erbij komen te staan. Vaak vinden eigenaren dat leuk dat hun werk er hangt", zegt Splint. "We staan ook open om het schilderij over te kopen."