Veel meer vrachtwagens op Brabantse wegen door Belgische tolheffing

10 mei 2016 om 08:30
nl
De invoering van de Belgische tolheffing voor trucks per 1 april zorgt voor veel meer vrachtverkeer op de Brabantse wegen. Dat blijkt uit een analyse die de Verkeersinformatiedienst (VID) heeft uitgevoerd na een verzoek van Omroep Brabant.
Profielfoto van Pennings Mathijs
Geschreven door
Pennings Mathijs

Het vrachtverkeer nam flink toe op de A4 bij Ossendrecht, de A58 bij Tilburg en Etten-Leur en de A67 bij Hapert. De toename schommelt tussen de ruim 5 procent meer vrachtverkeer tot een toename van 10 procent bij Ossendrecht.
'A58 is kwetsbaar'De VID vergeleek vier routes van en naar de Antwerpse haven met een jaar geleden. Daaruit blijkt dat de drukte bij grensovergangen als Hazeldonk en het Limburgse Stein is verminderd. Bij Hazeldonk ging het om 7 procent minder vrachtverkeer en bij Stein om 5 procent.
Volgens de VID is dat te verklaren doordat vrachtwagens verder doorrijden richting het westen, zodat ze minder lang over tolwegen hoeven te rijden in België en dus minder geld kwijt zijn. Dat betekent dat de wegen die van west naar oost lopen extra druk zijn. "Vooral de A58 is hiervoor kwetsbaar. Deze weg is op veel plaatsen in Brabant nu al overbelast en telt doorgaans slechts 2x2 rijstroken", aldus de VID.
Ongelukken en sluiproutesSinds de tolheffing is ingevoerd zijn er al veel ongelukken gebeurd met vrachtwagens op de Brabantse snelwegen. 12 april spande wat dat betreft de kroon. Er waren toen vier ongelukken met vrachtwagens op de A58, de A2, de A67 en de A50. Of er ook echt een verband is tussen het aantal ongelukken met de invoering van de tolheffing is niet duidelijk. De VID heeft dat niet meegenomen in de analyse.  
Ook gebruiken vrachtwagens vaker sluiproutes via bijvoorbeeld N-wegen. Dat zorgt nu al voor onvrede in bijvoorbeeld Chaam waar sinds de invoering van de tolheffing veel meer vrachtwagens rijden.
Het risico bestaat dat het effect blijvend is, waardoor de filedruk in Brabant sneller zal stijgen, zo denkt de VID.

App ons!

Heb je een foutje gezien of heb je een opmerking over dit artikel? Neem dan contact met ons op.